Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten - Fitasport.nl

Creatine is een organische stikstofverbinding die van nature voorkomt in gewervelden. Creatine is een tussenproduct bij de energievoorziening van spier- en zenuwcellen.

Wat is Creatine?
Alles over Creatine


By Fitasport |  03-10-2017 | Voedingssupplementen | 0 Reacties 

Wat is creatine?

Creatine is een organische stikstofverbinding die van nature voorkomt in gewervelden.
Creatine is een tussenproduct bij de energievoorziening van spier- en zenuwcellen.
In het lichaam wordt creatine gevormd uit drie aminozuren: arginine, glycine en methionine.
Creatine wordt in Nederland verkocht als voedingssupplement en is niet geregistreerd als geneesmiddel.

Creatine wordt bij mensen gemaakt in de lever. De metabolische voorloper van creatine is guanidinoazijnzuur.
Guanidinoazijnzuur wordt met behulp van het enzym Guanidinoacetaat N-methyltransferase omgezet in creatine. Creatine kan ook met het voedsel worden opgenomen, de gemiddelde inname per dag is 1 gram. Biefstuk en zoute haring bevatten bijvoorbeeld creatine.
 

Wat is creatine monohydraat?

Creatine monohydraat is de standaardvorm van creatine. Als iemand het zonder verdere toelichting over ‘creatine’ heeft, bedoelt hij meestal creatine monohydraat.

In creatine-monohydraat is het creatinemolecuul gebonden aan een watermolecuul (mono = één; hydro = water). Deze creatine bevat 83 procent pure creatine. Op verpakkingen lees je ‘bevat 100% creatine monohydraat‘, maar dat is logisch.

Creatine is een natuurlijke stof die altijd in je lichaam aanwezig is. Bijvoorbeeld in je hart, je hersenen en je spieren. Vooral onze spieren bevatten dit stofje. Het stofje is nodig om je spieren te kunnen gebruiken want het speelt een belangrijke rol in de vorming van energie.
Tijdens de aanmaak van energie wordt namelijk creatine verbruikt. Wanneer je in dit geval dus extra creatine in zou nemen, zou je dat extra energie op kunnen leveren. Daarnaast zullen je spieren minder snel verzuren waardoor je dus langer door kunt gaan.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Wat is de werking van creatine

Creatine helpt bij het stimuleren van de productie van ATP (adenosine trifosfaat).
Dit is een drager van energie die het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Iedere lichaamscel gebruikt ATP als een bron van energie dat direct verkrijgbaar is.
De voorraad ATP is echter niet onbeperkt wat betekent dat het opnieuw aangemaakt moet worden.
Als je bijvoorbeeld enkele seconden op een maximale intensiteit traint dan is de voorraad ATP snel op en is het nodig om de ATP reserves opnieuw aan te vullen.

Als ATP afgebroken wordt dan komt de energie vrij die je kunt gebruiken.

De reserves worden aangevuld door creatinefosfaat af te breken. Deze voorraad komt uit de spieren en samen met ADP zorgt het ervoor dat de ATP voorraad snel opgeladen wordt. Creatinefosfaat heeft hierbij de rol van buffer voor als de productie van ATP niet groot genoeg is voor de consumptie van ATP.

Dit komt bijvoorbeeld voor bij oefeningen met een hoge intensiteit zoals sprinten en gewichtheffen. Als je creatine als supplement neemt dan worden al deze voorraden beter gevuld waardoor je snel over meer energie beschikt. In de praktijk komt het erop neer dat de voorraden met 20 procent toenemen.
Dit geeft je de mogelijkheid om langer door te gaan met de oefening of de oefening met een hogere intensiteit te volbrengen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

 

Heb ik creatine nodig

Daar kan ik volmondig JA op zeggen. Het is een natuurlijke stof die in je lichaam zit en nodig is om je lichaam goed te kunnen laten functioneren.
Maar wat je bedoelt is heb ik een creatine supplement nodig?

Als krachtsporter (bodybuilder bijvoorbeeld) zul je het effect van creatine vooral merken doordat je intensiever kunt trainen, dat wil zeggen meer gewicht en/of meer (één à twee herhalingen. Mogelijk merk je ook dat je minder lang hoeft te rusten tussen sets.

Dat creatine je helpt bij het vergroten van je vetvrije massa komt doordat creatine de proteïnesynthese verbetert, waardoor er in feite zowel meer brandstof (creatine) als bouwstof (eiwit) voor de spieren beschikbaar komt. Overigens heeft creatine géén (direct) effect op de vetverbranding.

Mogelijk heeft creatine ook een positief effect op het herstel van spieren, maar hiervoor is het bewijs nog niet overtuigend.

Suppletie met creatine heeft diverse (positieve) effecten op het lichaam.
  • Verhoging concentratie creatine in de spieren
  • Meer power (explosieve kracht, of snelkracht)
  • Meer spierkracht (maximaalkracht)
  • toename van de vetvrije massa in combinatie met eiwitten
  • Vermindert vermoeidheid
  • Spiergroei, als je hard traint tenminste.
  • Maar wellicht ook als je níet traint
  • Houdt inactieve spieren op peil


Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Hoe Creatine te gebruiken

Het gebruik van creatine kent een zogenaamde opbouwfase en een rustfase.
Opbouwface:
De duur van de opbouwface is 5 dagen. Dit zijn de eerste 5 dagen van het gebruik van creatine.
Door de opbouwfase merk je mogelijk eerder het effect van creatine.
Tijdens de opbouwfase gebruik je 4x 5g creatine verdeelt over de dag.
Dit leidt waarschijnlijk tot een snellere verzadiging van creatinefosfaat in de spieren dan een ‘langzame start’ van 5 gram per dag.
Meer dan 10-20 gram per dag creatine in nemen heeft geen zin, aangezien een overschot niet opgenomen wordt. Alle creatine de je extra neemt, wordt uitgescheiden via je urine.

Gewoon gebruik:
Tijdens het gewone gebruik is 5 gram per dag aanbevolen, dit is 1 maatschep per dag.
Onze voorkeur gaat uit naar de combinatie met een maaltijd bv het avond eten met veel water drinken.
Het voordeel is dat je het makkelijker inneemt omdat het een nogal droge poeder is en de smaak nogal zuur is.
Dus door het eten heen bij het begin van de maaltijd is makkelijker op te eten.

Het valt aan te raden om tijdens een creatinekuur extra water te drinken.
Dit is belangrijk omdat creatine een vochtopnemer is die extra vocht naar je spieren trekt.
Ons advies: drink ongeveer 0,5-1 liter water per dag extra.

In de rustfase:
Raden wij het aan om een periode van 2 maanden van creatinegebruik af te wisselen met een pauze van 2 maanden.
Omdat anders je lichaam gewent raakt aan het gebruik van extra creatine zodat het lichaam het zelf niet meer gaat aanmaken.
De rust periode is er voor om je lichaam en met name je lever weer tot rust te laten komen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Wat zijn de bijwerkingen van creatine?

In de loop der jaren zijn er honderden studies geweest naar de veiligheid van creatine. Deze studies hebben aangetoond dat Creatine geen bijwerkingen heeft.
Je kunt een creatine supplement veilig gebruiken.
Voor als nog is er maar 1 bijwerking gevonden als dat al bewezen kan worden.

Uit één onderzoek blijkt dat creatine mogelijk leidt tot een verhoogd DHT-gehalte.
Het DHT-gehalte beïnvloedt weer indirect de haaruitval.
Het is lastig om een duidelijk antwoord te geven op de vraag of creatine nu leidt tot meer haaruitval, omdat het hier gaat om een enkel onderzoek en er sprake is van een indirect effect.
Vooralsnog blijft het gissen en lijkt het een beetje bangmakerij. Wil je het zekere voor het onzekere nemen?
Gebruik dan niet te veel en te lang creatine als binnen de familie veel haaruitval voorkomt op jonge leeftijd.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Welke creatine kopen en waar kan ik creatine kopen?


1. Creatine - CreaPure® (best creatine worldwide) Creatine - CreaPureMet Creatine - CreaPure® kies je voor zekerheid. Veel bedrijven beloven het, met Creapure® creatine weet je het zeker. De allerbeste creatine, Creapure® Creatine wordt geproduceerd door AlzChem Trostberg GmbH. Dit Duitse bedrijf garandeert de meest zuivere Creatine wereldwijd verkrijgbaar. Elke batch Creapure® Creatine wordt afzonderlijk getest op zuiverheid en kwaliteit.

De kenmerken van Creatine CreaPure®:
  1. De meest zuivere creatine met de beste werking
  2. Gepatenteerde en gegarandeerde kwaliteit
  3. Elke batch wordt Creapure® creatine getest op zuiverheid en kwaliteit
  4. De beste keus
  5. Creatine voor meer kracht bij explosieve krachtinspanningen
  6. Creatine stimuleert spiergroei/vetvrije spiermassa bij explosieve krachtinspanningen
Ja! Ik wil Creatine CreaPure.


2. Advanced Creatine Advanced CreatineAdvanced Creatine neem je voor meer spierkracht en het stimuleren van spiergroei bij explosieve krachtinspanningen. Advanced Creatine is ontwikkeld voor fanatieke en professionele sporters. Nog nooit was het zo makkelijk om over je eigen grenzen te gaan. Advanced Creatine bevat Creapure® , Creatine HCL, Betaine HCL, Chromium en Astragin.

De kenmerken van Advanced Creatine:
  1. Creapure® Creatine , Creatine HCL, Betaine HCL Chromium en Astragin
  2. Creatine voor meer kracht bij explosieve krachtinspanningen
  3. Creatine stimuleert spiergroei bij explosieve krachtinspanningen
  4. Professionele dosering
  5. Maandverpakking
Ja! Ik wil Advanced Creatine.


3. Creatine Monohydraat Creatine MonohydraatCreatine is het meest gebruikte supplement ter wereld. XXL Nutrition Creatine Monohydraat bestaat uitsluitend uit zuivere, microfijne creatine monohydraat. Hierdoor wordt de creatine aanzienlijk beter opgenomen door de spieren dan de traditionele creatines die nog vaak worden aangeboden. Niet voor niets is XXL Nutrition’s Creatine Monohydraat de populairste creatine van Nederland en België.

De kenmerken van Creatine Monohydraat:
  1. Creatine helpt prestaties te verbeteren bij explosieve krachtsinspanningen
  2. Creatine stimuleert spiergroei/(vetvrije)spiermassa bij explosieve krachtsinspanningen
  3. Creatine verbetert de prestaties bij explosieve krachtsinspanningen
  4. Creatine, voor meer kracht bij explosieve krachtsinspanningen
  5. Volledig zuivere microfijne creatine monohydraat – beter kan niet
  6. Geschikt voor zowel kracht- als duursporten
Ja! Ik wil Creatine Monohydraat.


4. Creatine DNA Creatine DNACreatine DNA™ bevat 3 gram pure, micronized Creatine Monohydraat per dosering. Creatine DNA is vrij van geur-, kleur- of smaakstoffen.

De kenmerken van Creatine DNA:
  1. Creatine helpt prestaties te verbeteren bij explosieve krachtsinspanningen
  2. Creatine stimuleert spiergroei/(vetvrije)spiermassa bij explosieve krachtsinspanningen
  3. Creatine verbetert de prestaties bij explosieve krachtsinspanningen
  4. Creatine, voor meer kracht bij explosieve krachtsinspanningen
  5. Volledig zuivere microfijne creatine monohydraat – beter kan niet
  6. Geschikt voor zowel kracht- als duursporten
Ja! Ik wil Creatine DNA.



Kijk onze uitgebreide assortiment met creatine producten in onze shop:
Creatine van Body en Fit shop
of
Creatine van XXLNutrition
Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  



Waardevol? Doe me een plezier en deel het artikel op social media!

pin it
share
 

Er zijn nog geen reacties.
 

Plaats een reactie