Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten - Fitasport.nl

Wat is Paleo? - Paleo is niet zomaar een dieet, het is een leefstijl

Wat is Paleo?
Paleo is niet zomaar een dieet, het is een leefstijl


By Fitasport |  19-02-2018 | Dieet | 0 Reacties 

Het paleo dieet is een kijkje in de keuken van onze voorvaders.
Lang verhaal in het kort, het komt erop neer dat je meer natuurlijke voeding gaat eten als dan je nu doet.
Ons lichaam is hier namelijk op ingesteld, maar in het tijdperk waarin we nu leven kun je op elke hoek van de straat eten krijgen.

Het paleo dieet gaat terug in de tijd van onze paleo voorouders, en de gedachte dat deze mensen waarschijnlijk helemaal nog niet zo gek waren.
Zij wisten dat hun lichaam het beste functioneert als ze voedsel aten dat niet bewerkt was.

Zij aten, wat wij als mensen zijnde behoren te eten van moeder natuur.
 


Wat is het Paleo dieet?

Wat is het Paleo dieet?Het principe van het Paleo dieet (liever Paleo leefstijl) is gebaseerd op de levenswijze van de oermens, in de tijd dat mensen nog jaagden en verzamelden.
Wetenschappers hebben onderzocht hoe de mens toen leefde, en wat ze aten.
Er wordt vanuit gegaan dat de genen van de mens op deze oervoeding zijn ingesteld, aangezien we vele duizenden jaren op deze manier hebben geleefd.

Toen de mens zich verder begon te ontwikkelen en leerden hoe ze zelf bepaalde gewassen konden verbouwen en dieren houden (de landbouwrevolutie), zijn we ook anders gaan eten.
We begonnen granen te eten, koeien te melken en in de loop van de tijd ontwikkelden we steeds meer methoden om deze voedingsmiddelen te bewerken met allerlei E-nummers enz.
Als je deze gebeurtenis op een tijdlijn uitzet van het bestaan van de mens, is de landbouwrevolutie eigenlijk nog niet zo lang geleden.

Tegenwoordig wordt veel van ons eten in fabrieken geproduceerd, met veel kunstmatige toevoegingen en vooral veel suiker.

En daar reageert ons lichaam niet goed op.
We voelen ons moe en krijgen allerlei vervelende klachten.

En om ons eten houdbaar te maken gooien we er een boel met troep in.
Niet zo best… Evenals de suikers, het zout en de koolhydraten die in al ons bewerkte voedsel zitten en waar het overgrote deel van de Nederlanders zich elke dag mee vol eet.

En nee, ik bedoel niet alleen de chips, koekjes en toetjes. Maar juist ook de dingen waarvan een hoop mensen zich niet bewust zijn dat het “slecht” voor je is.

Het uitgangspunt onze genen zijn niet op deze manier van eten aangepast.
Het gevolg daarvan is het steeds vaker voorkomen van allerlei ziekten diabetes, hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten, enz.

Bovendien hebben steeds meer mensen te maken met overgewicht en zijn tekorten aan vitaminen en mineralen normaal geworden en neemt men liever een pilletje.

De medische wetenschap heeft hier vaak geen antwoord op en de ‘behandeling’ is gericht op bestrijding van symptomen.

Bovendien wordt alles steeds massaler geproduceerd, waardoor voedingsmiddelen steeds minder voedingswaarde bevatten (minder vitaminen en mineralen) en dieren worden volgespoten met hormonen en antibiotica.
Deze middelen krijgen ook wij binnen en die zorgen ervoor dat ons lichaam het steeds zwaarder krijgt met het uitscheiden (ontgiften) van deze stoffen.

De Paleo levensstijl heeft hier een andere oplossing voor behandel en voorkom ziekte, en bevorder de gezondheid door te eten zoals de oermens at.

Kort gezegd bestaat deze oervoeding uit.

Zoals je ziet bevat het dus geen granen, geen melkproducten, geen peulvruchten en geen suiker.
Daarnaast bevat het ook geen chemische toevoegingen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Wat zijn de voordelen van het Paleo dieet?

Wat zijn de voordelen van het Paleo dieet?Een groot voordeel van het paleo dieet is, omdat je geen bewerkte producten meer binnenkrijgt, dat de kans op welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten flink dalen.

Ook ga je je over het algemeen beter voelen en verhoogt je weerstand.

Mensen die aan het dieet deelnemen beweren dat ze beter slapen.

Dat komt door hun natuurlijke suiker- en cortisolspiegels.
Daardoor ben je ook in de ochtend zeer actief en wil je slapen als het donker wordt.

Er zijn nog veel meer voordelen dus hieronder nog een paar op een rijtje.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

3 Redenen Waarom Je Gaat Afvallen met het Paleo Dieet

3 Redenen Waarom Je Gaat Afvallen met het Paleo DieetDe Paleo leefstijl is in Amerika ontzettend populair geworden omdat dit helpt om mensen hun optimale gewicht te laten behalen.
Of dit nu betekent dat je spieren wilt opbouwen, vet wil verbanden of beide wil doen.

Daarnaast helpt de Paleo leefstijl ook om je huid weer prachtig te maken, vermindert het de kans op het ontwikkelen van hartklachten en diabetes.
Maar voor de meesten is de verandering te zien aan het lichaam het belangrijkste.

Ik zal me op dit moment focussen op hoe een Paleo dieet je helpt om af te vallen.
En voor de magere mensen die zich afvragen of dit dieet ook kan helpen om wat zwaarder te worden is het antwoord ook “Ja” maar meer hierover later.

Hier zijn de top 3 redenen waarom je met de Paleo levensstijl af zult vallen en slank zult worden.
  1. Eet geen troep meer
    Nee? Waarschijnlijk wel. Je denkt alleen zelf dat het geen troep is.
    Je brood, koekjes, snoep, crackers, chips, tortilla’s, sandwich wraps, rijst, pasta en alles met als toevoeging suiker is troep.
    Die dingen zitten vol met calorieën en laag in voedingswaarde, helemaal als ze gemaakt zijn van graan, wat al helemaal een verspilling van je smaak is.
    Deze voeding bestaat voornamelijk uit carbs, wat er voor zorgt dat als je ze niet direct verbruikt, je het opslaat in je lichaam als vet.

    Geraffineerde koolhydraten (en granen sowieso in het algemeen) hebben een erg negatief effect op de bloedsuiker spiegel.

    Als je een piek krijgt in je bloedsuiker (je weet wel, het onrustige gevoel dat je krijgt als je een doos met snoep eet en de crash die je erna voelt), zorgt dit ervoor dat je je lichaam in een staat brengt waarin het gemakkelijk vet opslaat door de insuline en cortisol pieken die je in je lichaam pompt.

    Omdat de Paleo manier van leven de granen en verzadigde suikers uit je dieet haalt, zul je niks meer eten dat niet vol zit met voedingswaarde.
    De hoge kwaliteit eiwit die je zult eten zal spieropbouw bevorderen en zal je suikerspiegel in balans houden.

    De gezonde vetten zullen je brandstof worden, en de groenten en fruit zijn een perfecte bron van voedingswaarde, vezels en complexe koolhydraten (carbs).
  2. Je Zult Geen Vocht Meer Vasthouden
    Er gebeurt iets interessants als we carbs eten.
    Onze cellen houden namelijk water vast dat van koolhydraten komt.
    Het is een prachtig iets in het menselijk lichaam wat ervoor zorgt dat we fysiek werk kunnen leveren zonder dat we enorm veel water hoeven te drinken.
    Als je glucose gaat aanspreken in het lichaam (glycogeen), dan komt er water vrij in je lichaam.

    Dat was fantastisch in de tijd dat we nog jagers waren, maar nu we allerlei kantoorbanen hebben waarmee we geld verdienen, om vervolgens eten in de supermarkt te kopen is dit niet meer nodig.
    Toch eten we veel meer koolhydraten dan voorheen in de vorm van granen en extra suikers, en dus dragen we een hoop extra gewicht met ons mee in de vorm van water.

    Heb je wel eens het programma “De Afvallers XXL” gezien?
    Alle deelnemers verliezen altijd een ontzettende hoeveelheid gewicht in de eerste week.
    Vijf, tien of soms wel vijftien kilo in de eerste week.
    Het meeste is echter water dat ze in hun cellen vast houden.

    Als je voor de eerste keer overgaat op Paleo, zul je merken dat je in het begin echt extreme dorst hebt en veel meer bezoekjes aan het toilet doet om dit water te lozen.
    Samen met het verliezen van gewicht tijdens dit proces, zullen ook je opgeblazen benen en voeten, de zwelling onder je ogen en je opgeblazen handen een stuk minder worden.
  3. Je Eet Geen Voedsel Meer Waar Je Gevoelig Voor Bent
    Sommige experts hebben aangegeven dat 80% van de Nederlandse bevolking wellicht wel gevoelig is voor gluten.
    Dat zijn VEEL mensen.
    Oké, wat zijn gluten, en wat bedoel ik met gevoelig hiervoor zijn?

    Gluten zijn eiwitten die je vindt in.
    • tarwe
    • spelt
    • haver
    • rogge
    • gerst

    Als er op het product niet wordt vermeld dat het “gluten vrij” dan heb je ermee te maken.
    Gluten komen voor in brood, pasta, koekjes, crackers, bijna alle toetjes, tortilla’s, soepen, cereals, bier etc, etc.

    Als je gevoelig bent voor iets dan betekent dit simpelweg dat je immuun systeem op een bepaalde manier op dit voedsel zal gaan reageren.
    Het is niet perse een “allergie” zoals de dokter zal zeggen, maar je immuun systeem wordt beïnvloed.
    Recent onderzoek (4 April 2016) laat zien dat dit geen “broodje aap” verhaal is.
    Mensen kunnen gevoelig zijn voor alles, en kunnen last hebben van de symptomen hiervan.
    Als voorbeeld, sommige mensen krijgen hoofdpijn als ze brood eten.
    Gewoon normaal brood.

    Vaak verliezen mensen gewicht als ze stoppen met het eten van voedsel waar ze gevoelig voor zijn.
    Dit gebeurt omdat je lichaam vocht zal vasthouden (ja, weer vocht) als het probeert zichzelf te beschermen voor iets, het vocht is er als een soort van buffer.
    Dus als je het voedsel uit je dieet haalt wat je lichaam “aanvalt” zal het water ook mee verdwijnen.

    Voedsel gevoeligheid kan ook problemen veroorzaken met je hormonen, en we weten inmiddels al wel dat het hormoonsysteem veel te maken heeft met je lichaamsgewicht.

    Omdat het Paleo dieet veel voedsel verwijderd waar mensen gevoelig voor kunnen zijn zoals gluten, zuivel, soja en geraffineerde suikers, is er een goede kans dat je een positieve reactie zult ervaren als je dit voedsel niet meer op regelmatige basis zult eten.

    That’s it!
    Ik kan je eerlijk vertellen dat ik nog nooit iemand gehoord heb (na uren en uren zoeken naar Paleo artikelen) die is begonnen met een Paleo levensstijl en GEEN gewicht is verloren als dit niet nodig was.
    Als je eet zoals je als mens bedoeld bent om te eten, dan zal je lichaam eindelijk de mogelijkheid hebben om er, uhmm, lekker uit te zien.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Wat zijn de nadelen van het Paleo dieet?

Wat zijn de nadelen van het Paleo dieet?Een van de grote nadelen van het Paleo-dieet is het feit dat bepaalde soorten eten volledig verbannen moeten worden.
Gelukkig kun je je eten wel aanpassen, tenminste als je zelf kookt, maar als je uit eten gaat of in het buitenland bent, zal het flink lastiger worden.

Een ander groot nadeel is de toepasbaarheid voor vegetariërs, aangezien vlees en vis één van de grote pijlers is van het dieet.
Je kunt dit natuurlijk opvangen met voedingssupplementen, maar dat beantwoord niet helemaal aan het Paleo-principe….

Waar veel mensen de meeste problemen mee hebben is het vermijden van de bewerkte en geraffineerde producten zoals suikers.
Hoewel suiker inderdaad heel slecht is voor het lichaam, wordt het ons letterlijk met de paplepel ingegeven dat suiker lekker is en dat je dit ‘nodig’ hebt.
Geloof me, er zijn meer gevallen van suikerverslaving dan je denkt.

Meestal weten de betreffende personen het zelf niet eens, totdat ze er op gaan letten.

Ik ben zelf gestopt met suiker eten en voel me er super goed door.

Dat betekent echter allemaal niet dat paleo een ‘perfect’ dieet is!
Het heeft namelijk wel degelijk grote nadelen (al worden die door fanatieke aanhangers niet vaak erkend).
De belangrijkste twee zijn.
  1. Gebaseerd op onjuiste aannames
    Het idee van ‘eten als een oermens’ klinkt natuurlijk leuk.
    Toch kun je zeker niet één op één stellen dat je gezonder bent als je dat voedingspatroon maar overneemt.

    Daar zijn een hoop redenen voor.
    • We weten helemaal niet precies wat oermensen aten.
    • Oermensen hadden sowieso een heel andere leefstijl dan wij.
      Ze waren veel meer in beweging, aten niet in regelmatige maaltijden en hadden soms te maken met langdurige schaarste.
      Alleen anders gaan eten is daarom een beetje halfslachtig, zeker als je er zulke grote claims over doet.
    • Het argument dat onze voorouders geen kanker en hart- en vaatziekten hadden, is een gek argument.
      Die voorouders werden namelijk zelden ouder dan dertig en dat is doorgaans sowieso niet oud genoeg om die ziektes te ontwikkelen!
  2. Tekorten met het paleo dieet
    Een tweede probleem is dat het paleo dieet een aantal voedingscategorieën uitsluit die meestal juist als gezond worden gezien.
    Denk aan zuivel, peulvruchten en gezonde granen.
    Door die uit te sluiten, loop je al snel flinke tekorten op.
    Zo zou je dagelijks 3 kilo broccoli of 350 gram amandelen moeten eten om nog genoeg calcium binnen te krijgen.

    Ook vezels zijn zonder peulvruchten en granen moeilijk voldoende binnen te krijgen.
    Om te compenseren voor het brood dat je niet neemt, zou je dagelijks zo’n 550 gram groente moeten eten.
    En daar komt de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit dan nog bovenop!

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Paleo dieet maaltijdschema

Om het je makkelijk te maken, heb ik hieronder een weekmenu voor je samengesteld waarmee je vet verbrandt.
Je kunt het volgen totdat je je streefgewicht hebt bereikt.
  1. Maandag
    • Ontbijt: groenteomelet met kokosolie, gehalveerde cherrytomaten en spinazie.
    • Lunch: gegrilde kipsalade met olijfolie, komkommer, halve avocado en sla. Bewaar de andere helft van de avocado in een afgesloten verpakking in de koelkast voor dinsdag.
    • Snack 1: amandelen.
    • Diner: rundergoulash.
    • Snack 2: zwarte olijven.
  2. Dinsdag
    • Ontbijt: smoothie van blauwe bessen, spinazie, 100 ml amandelmelk en ijsblokjes.
    • Lunch: sla-wrap met rode ui, gebakken kip en tomaat.
    • Snack 1: halve avocado (van maandag). Schraap het verkleurde deel weg met een lepel.
    • Diner: gegrilde zalm met venkel, geserveerd met gegrilde groenten.
    • Snack 2: komkommerschijfjes met een paar druppels citroensap.
  3. Woensdag
    • Ontbijt: 2 gekookte eieren en een stuk fruit.
    • Lunch: sardienensalade met sla, tomaat, paprika, ui en olijven.
    • Snack 1: handje pecannoten.
    • Diner: Paleo spaghetti bolognese.
      Bereiding: neem één courgette per persoon, verwijder de uiteinden en snijd de courgette met een kaasschaaf in plakjes.
      Gebruik een mes om de plakjes tot dunne spaghettisliertjes te snijden.
      Bak de courgetteslierten 2 minuten op middelhoog vuur.
      Bak in een andere pan een gesnipperde ui, een uitgeperste teen knoflook, 50 g spekreepjes en 200 g gehakt.
      Voeg 200 g gepelde tomaten toe en breng op smaak met peper.
      Serveer de courgette-spaghetti met de saus. Bewaar een deel van het gerecht voor de lunch van donderdag.
    • Snack 2: wortel.
  4. Donderdag
    • Ontbijt: smoothie van amandelmelk, blauwe bessen, banaan, noten en zaden.
    • Lunch: overblijfselen van het diner van woensdag.
    • Snack 1: walnoten.
    • Diner: gegrilde kip, geserveerd met groenten en een paar eetlepels witte rijst.
    • Snack 2: beef jerky.
  5. Vrijdag
    • Ontbijt: bananenpannenkoek met kaneel en stukjes appel.
    • Lunch: garnalensalade.
    • Snack 1: bleekselderij dippen in Paleo mayonaise.
      Bereiding Paleo mayonaise: mix in een blender 2 eidooiers, 3 tl citroensap en 5 el kokosolie.
      Voeg daarna geleidelijk 150 ml olijfolie toe terwijl de blender draait.
      Bewaar de Paleo mayonaise in een afgesloten verpakking in de koelkast.
    • Diner: gegrilde gamba’s, geserveerd met een zachtgekookte zoete aardappel en groenten naar keuze.
    • Snack 2: groene olijven.
  6. Zaterdag
    • Ontbijt: omelet met groenten en een halve avocado in stukjes.
      Bewaar de andere helft van de avocado in een afgesloten verpakking in de koelkast.
    • Lunch: salade met haring.
    • Snack 1: halve avocado.
    • Diner: wok met kipfiletdijen in kerriepoeder, tomaat, ui, knoflook en 3 eetlepels gekookte quinoa.
    • Snack 2: dadel met een paranoot. Ontpit de dadel en stop daar een paranoot in.
  7. Zondag
    • Ontbijt: smoothie van banaan, boerenkool, 100 ml kokosmelk en water.
    • Lunch: kalkoensalade.
    • Snack 1: Bulletproof coffee.
      Bereiding: verwarm een blender met kokend water, zet een kop normale koffie, giet het warme water uit de blender en voeg de koffie samen met één theelepel geurloze kokosolie toe.
      Mix het goed door en schenk de koffie terug in het koffiekopje.
      Voeg voor extra smaak een beetje kaneel toe.
      Bulletproof coffee kun je dagelijks drinken.
    • Diner: kip van de grill met gestoomde broccoli en Paleo mayonaise.
    • Snack 2: groenten naar wens dippen in guacamole.

Een heerlijk Paleo recept is de volgende, ' Kip met sinaasappel en kaneel uit de Tajine'

Eten volgens het Paleo dieet kan een grote verandering zijn voor je lichaam.
Je kunt in de eerste week lichte ongemakken ervaren, zoals vermoeidheid, lichte duizeligheid en in uitzonderlijke gevallen ook hoofdpijn.

Dit is een typisch teken dat je lichaam overschakelt naar het verbranden van vet uit voeding, in plaats van de koolhydraten.

Je kunt ervoor kiezen om 100% Paleo te gaan, of het dieet volgens de 80/20 regel te volgen en de gezonde gewoontes langzaam uit te bouwen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Dus, is paleo gezond of niet?

Dus, is paleo gezond of niet?Kortom, hoe gezond is het paleo dieet nou precies?
In principe is het een ontzettend goed idee om meer onbewerkt te gaan eten.
Wat dat betreft is het dieet dus goed bezig.
De aannames en theorieën waar het op gebaseerd is, zijn echter niet altijd even zinnig, en hetzelfde geldt voor sommige van de verboden voedingsmiddelen.

Uiteindelijk ben je meestal dus gezonder uit door ‘gewoon’ gevarieerd en onbewerkt te eten, zonder de hele oermensgedachte eromheen!
Voel je dus vrij om ook af en toe voor granen, zuivel en peulvruchten te eten.
Daarnaast kun je natuurlijk best regelmatig voor paleo recepten kiezen.

Het paleo dieet is niet slecht.
Het is één van de betere diëten die je kan volgen als je moest kiezen.
De paleo dieet ervaringen van iedereen die ik ken zijn allemaal positief.
Maar gelukkig HOEF je niet kiezen tussen diëten.
Je kan het beste verschillende diëten combineren.

Want de wetenschap heeft uitgewezen dat verschillende aspecten van het paleo dieet niet goed zijn of niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Het soort voedsel wat het paleo dieet verbied is ronduit onzin.
Volkorengranen zijn goed voor je. Het zijn de toegevoegde suikers in producten die je dik maken.
Maar niet de suikers en koolhydraten in bijvoorbeeld havermout of andere volkorengranen.
Bonen zijn daarnaast op verschillende vlakken goed voor je.
De anti-nutriënten die erin zitten wegen niet op tegen de gezondheidsvoordelen.
Vooral wanneer de bonen worden gekookt.

Melk de witte motor?

Het enige waar ik het mee eens ben met de mensen van het paleo dieet is het niet innemen van melkproducten.
Niet omdat we het niet kunnen verteren zoals paleo aanhangers claimen.
Maar omdat tegenwoordig steeds meer onderzoeken laten zien dat melkproducten verschillende soorten kankers veroorzaken op langere termijn.

Wil je het paleo dieet volgen?
Prima. Realiseer je dat er niet één soort dieet bestaat en dat je prima granen en bonen mag eten.
Het komt weer bij het principe van de Gezondheidsfreaks aan.

Eet alles wat je kan vinden in de natuur als je in een tijdmachine zou stappen en 10.000 jaar geleden uit zou stappen.

Eet echt eten wat je oma zou herkennen en erkennen als echt eten.
En wat dat betreft doet het paleo dieet het op dit aspect heel goed.
Want het dieet wat wij volgen is een paleo dieet maar we eten ook de dingen ze verbieden.
En dat is ook wat wij je aanraden om te doen.
Ga nooit extremistisch één dieet volgen maar pak het beste uit verschillende diëten.
Dus je kan prima een aantal paleo dieet recepten in je dieet verwerken.

Begrijp me goed, ik veroordeel het dieet beslist niet.
Als je gezonder wilt leven, en eventueel af wilt vallen, is er niks mis met het Paleo-dieet.
Mijn probleem zit meer in het hele feest er omheen.
Wees nou eens eerlijk. Als je uitgaat van een dieet waarbij je alleen gezonde producten mag eten, en suikers moet vermijden, dan heb je al 90% van het Paleo-dieet te pakken.
Wat ik hiermee probeer te zeggen is het feit dat je hier wel nuchter naar moet kijken, dat relativeren hier beslist op zijn plaats is.

Er zijn een aantal zaken waar het hele Paleo-verhaal aan voorbij gaat.
De omstandigheden waaronder ze leefden:

Het Paleo-dieet is zeker gezond.
Helemaal top.

Maar de hele basis van het Paleo-principe komt naar mijn smaak té veel voort uit aannames en theorieën.
Met name koolhydraten verbannen is een foute aanname.
Je gaat niet plotseling je overgewicht verliezen omdat je plotseling een oermens bent.

Het afvallen gebeurt uiteindelijk doordat je gaat letten op WAT je doet, WANNEER je dit doet, WAT je eet en WANNEER je dit eet.

Paleo moet niet al te strikt genomen worden, maar gezien worden als een kapstok (met een mooi verhaal, dat weer wel) om voor jezelf keuzes te maken.
Keuzes maken uit wat voor jou persoonlijk werkt, wat jou aanspreekt en waar jij je het beste bij voelt.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  


Wil jij ook Gezonder, Slanker En Fitter?
Zelfs als je nu al 'Heel Gezond Bezig' denkt te zijn


Volg dan het nieuwe Paleo Lifestyle programma en alle extra toegevoegde recepten!

Ontdek welke wetenschappelijke principes, recepten en voeding de grootste impact hebben gehad op mijn leven.

Ons moderne Westerse voedingspatroon sluit niet aan op onze genenHet complete programma
Ons moderne Westerse voedingspatroon sluit niet aan op onze genen


Grote kans dat ook jij dagelijks voeding binnen krijgt die je lichaam niet kan verwerkenVoedings tips
Grote kans dat ook jij dagelijks voeding binnen krijgt die je lichaam niet kan verwerken


Eten als een oermens kan ook jouw leven veranderenNieuwe manier van leven
Eten als een oermens kan ook jouw leven veranderen



Wil jij ook Gezonder, Slanker En Fitter?


Paleo Lifestyle programma


Volg dan het nieuwe programma
Paleo Lifestyle
en verander ook jouw leven!



Ja! Ik wil ook het Paleo Lifestyle programma!







Waardevol? Doe me een plezier en deel het artikel op social media!

pin it
share
 

Er zijn nog geen reacties.
 

Plaats een reactie