Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten - Fitasport.nl

Welke hardloopschoenen kopen? Tips en advies

Welke hardloopschoenen kopen?
Tips en advies.


By Fitasport |  10-08-2017 | Hardlopen | 0 Reacties 

Het kopen van de verkeerde hardloopschoenen kan leiden tot vervelende blessures.
Het is dus belangrijk dat je uitzoekt welke hardloopschoenen het beste voor jou zijn.
Hierbij zijn twee belangrijke oorzakelijke factoren aan te geven Stabiliteit en schokdemping.
Bij onvoldoende stabiliteit komt er een te grote trek- en/of drukbelasting op pezen, spieren en kapsels van gewrichten.

Wanneer de schoenen de schok niet kan opvangen kan dit leiden tot de volgende vervelende blessures.


Welk looppatroon heb ik?

Vraag jezelf eerst af 'Welk looppatroon heb ik?'
Er zijn namelijk drie soorten looppatronen en voor ieder looppatroon is er een type schoen te koop.

  • Een Normale
    Bij een normale looppatroon slijt de zool vooral in het midden van de voorvoet en aan de buitenkant/midden van de hiel.
  • Een Overpronatie
    Bij overpronatie slijt de zool vooral aan de binnenkant van de voorvoet en aan de buitenkant van de hiel. De voet zakt tijdens het hardlopen te veel naar binnen.
  • Een Supinatie
    Bij supinatie slijt de zool vooral aan de buitenkant van de voorvoet en aan de buitenkant van de hiel. De voet zakt tijdens het hardlopen te veel naar buiten.

De beste manier om erachter te komen wat voor soort looppatroon je hebt, is door het te laten meten door een specialist.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Soorten hardloopschoenen

Kies de juiste schoen voor het doel wat u voor ogen heeft.

Verschillende soorten schoenen


  •   Allround hardloopschoen
    Allround hardloopschoen Een vrouwenvoet is normaal gesproken smaller dan die van een man, dat zie je ook terug in de vorm van hardloopschoenen voor mannen en vrouwen.
    Er wordt aangenomen dat de vrouwenvoet een smallere hiel heeft en een bredere voorvoet heeft dan een mannenvoet.
    Dit betekent dat ze dus worden gefabriceerd met een specifieke vrouwen- of mannenvorm.

    Verder is de uitrusting voor een vrouwenschoen anders dan dat voor een mannenschoen.
    Het vrouwelijke weefsel en gewrichtenstelsel is losser en flexibeler, dus er wordt meer nadruk gelegd op stabiliteit en ondersteuning bij een vrouwelijke schoen, vooral op de gevoelige delen.
    Een vrouwelijke schoen heeft een zachtere zool, omdat het vrouwelijke lichaam over het algemeen lichter is dan dat van een man.

  •   Natural hardloopschoen
    Natural hardloopschoen Voorstanders stellen: ‘Als je landt op je hak en daarna afwikkelt (de oude, gangbare aanbevolen manier van hardlopen), dan ren je op een inefficiënte manier die bovendien blessures in de hand werkt.

    Want ga maar na, je landt op je hak, de voet raakt met gestrekt been de grond, het lichaam bevindt zich achter de voet als de grond wordt aangeraakt, en beweegt zich vervolgens over de voet heen om weer af te zetten’. Reguliere schoenen hebben niet voor niets hakdemping, ze vangen de klap van de landing op.

    Natuurlijk lopen is radicaal anders. Je landt op het midden van je voet dan wel je voorvoet. Dat kan alleen als je pas wat korter is.
    Je zwaartepunt bevindt zich dan automatisch boven je voet en je been is gebogen als de voet de grond raakt.
    Je houdt je bovenlichaam niet naar achteren, maar laat het iets naar voren hellen. Resultaat: je gebruikt de best denkbare schokbreker, het gebogen been.
    Met als gevolg dat je met minder kracht beter loopt en je lichaam minder klappen krijgt.

    Feitelijk is dit de manier waarop iedereen rent die op blote voeten rent. Vandaar ‘natural running’.

  •   Spikes hardloopschoen
    Spikes hardloopschoen Spikes zijn zeer lichte wedstrijdschoenen met spikepuntjes.
    Spikes zorgen voor meer grip.
    Ze worden gebruikt tijdens baanwedstrijden en crosswedstrijden.
    Voor wegwedstrijden zijn ze alleen geschikt tijdens de winter bij gladheid.
    Omdat de demping en steun maar zeer gering is mag je spikes niet te vaak gebruiken om blessures te voorkomen.

  •   Trail hardloopschoen
    Trail hardloopschoen Wat is trailrunning?
    Trailrunning is het hardlopen over onverharde paden.
    Het hardlopen in de natuur.
    Dit geeft oneindig veel variatie in landschap, terrein en beleving.
    Trailrunning kan overal of je nu een rondje door de duinen loopt of een kilometerslange trail in de Alpen het gaat om het beleven, op jouw manier in jouw tijd.

  •   Wedstrijd hardloopschoen
    Wedstrijd hardloopschoen Hardloop Wedstrijdschoenen voor dames zijn hardloopschoenen ontwikkeld voor het lopen van een wedstrijd. De nadruk bij wedstrijdschoenen licht op een zo licht mogelijke hardloopschoen met een minimum aan demping. Een wedstrijdschoen zorgt daardoor voor een verhoogde mate van contactgevoel met de grond en een directere energieoverdracht.

    Het verschil in gewicht met een normale dames training hardloopschoen kan wel oplopen tot 150 gram per schoen. Bij een 10 kilometer loop met een gemiddelde van 9000 stappen praat je dan al over een totale gewichtsbesparing van 9000 x 150gram. Een wedstrijdschoen zal door zijn geringe gewicht en minimum aan dempend materiaal ook concessies moeten doen aan de stabiliteit.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

 

Tips voor beginnende hardlopers

Tips voor beginnende hardlopersWanneer je een beginnende hardloper bent heb je het lekker gemakkelijk. Ook al train je nog zo langzaam of kort het heeft altijd een positief effect op je conditie. Doe het daarom de eerste twee maanden gewoon rustig aan. Ook ter voorkoming van blessures.

Stel haalbare doelen. Elk behaald doel motiveert.

Beginners lopen vaak te hard van stapel. Bij het hardlopen van de duurloopjes moet je nog rustig kunnen praten zonder al te veel te hijgen. Je hartslag ligt hierbij tussen de 75% en 85% van de anaërobe drempel.
Deze drempel is ongeveer gelijk aan 220-leeftijd-15.
Voor degene die trainen om vet te verbranden, je hartslag ligt tussen de 55% en 65% van de maximale hartslag. Je maximale hartslag is bij benadering: 220-leeftijd.

Vooral beginners moeten hun trainingsschema geleidelijk (qua omvang en intensiteit) opbouwen. Het hart, longen en het vaatstelsel passen zich sneller aan dan de spieren, pezen en de beenderen.

Het beste kan je al je trainingen opschrijven in een trainingslogboek, zodat je over een langere periode kunt nagaan wat goed (en fout) is gegaan.
Leer te luisteren naar je lichaam. En doe wat met de signalen die je lichaam geeft.

Je hardloopschoenen zitten beter met goede hardloopsokken. Deze sokken zijn specifiek ontworpen voor hardlopen en verbeteren het comfort en de steun van je schoen.
Zo creëer je een omgeving voor je voeten waarin vocht en wrijving tot een minimum worden beperkt. En dat loopt een stuk lekkerder!


Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Een hardloopschema voor beginners

Er zijn veel trainingsschema’s beschikbaar.
Je vindt ze onder andere op de websites van de Atletiekunie, op Runnersweb en op de websites van de grote loopevenementen.
Ook op deze site bieden we een aantal basisschema’s aan (hieronder).

Kies altijd een trainingsschema dat bij je past en goed aansluit op hoe je de afgelopen weken hebt getraind.

Ga niet opeens veel meer, veel langer en/of veel intensiever trainen dan je gewend bent.
Donwload de schema's:
  1. schemabeginners
  2. schemabeginners8weken
  3. schemabeginners12weken
  4. schemabeginners15minuten
Bron: runinfo

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Het passen van de hardloopschoen

Het passen van een hardloopschoen is aan de ene kant net als het passen van gewone schoenen, maar aan de andere kant ook totaal niet. Het gaat hier om sportschoenen en er zijn een aantal tips voor wanneer je sportschoenen gaat kopen.

Het passen van de hardloopschoenAan deze zaken had je misschien niet gedacht.
  • Ga altijd aan het einde van de dag hardloopschoenen passen. Dit omdat je voeten gedurende de dag iets opzwellen.
    Dit opzwellen gebeurt ook tijdens het hardlopen. Wanneer je later op de dag hardloopschoenen gaat passen zorg je er dus voor dat je geen te krappe schoenen koopt.
    De kans op te krappe schoenen is groter wanneer je ’s ochtends, met je nog frisse en smalle voeten, hardloopschoenen gaat passen.
  • Neem je sportsokken mee. Sportsokken zijn soms wat dikker dan je gewone sokken. Zorg dus dat je je hardloopschoenen met sportsokken past. Zo kom je thuis niet voor verrassingen te staan.
  • Heb je zooltjes in je dagelijkse schoenen die zorgen voor extra steun of helpen bij de stand van je voet? Neem deze mee naar de winkel.
  • Heb je met een kleine winkel te maken? Vraag of je buiten even een stukje mag lopen en rennen om te kijken of de schoen goed past.
  • Pas een hardloopschoen nooit zittend. Ga altijd, even een stuk lopen en het liefst een stukje hardlopen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Intrinsieke motivatie

We vallen meteen met de deur in huis, zichzelf motiveren om te gaan lopen. Het is meteen het moeilijkste gedeelte. Immers, de loopmicrobe kan men niet kopen. Er zijn voldoende sportieve alternatieven, fietsen, badminton, mountainbike, krachttraining.
De eerlijkheid gebiedt velen te zeggen dat lopen nu eenmaal geen sport voor hen is.
Vaak is het een harde, eenzame sport – maar de voldoening die de sport geeft is voor velen net de motivatie om nog meer te lopen.

In eerste instantie moet men de sport ‘hardlopen’ kunnen appreciëren. Zichzelf motiveren kan door middel van het opstellen van doelen op korte en lange termijn.
Een marathon lopen doet men niet uit het niets. Het is de kers op de taart na een lange voorbereiding.
Klein beginnen en groots eindigen, dat is bij het lopen aan de orde. Vind je alleen lopen saai, kijk dan of er bij jouwe een loopgroep in de buurt is.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Hardloopkleding - Outfit in het algemeen

Zweetbanden voor het hardlopenLoopschoenen genieten dan wel de prioriteit bij het uitzoeken van een goede outfit, maar ook de andere onderdelen kan men maar beter zorgvuldig uitkiezen.

Loopbroekjes, onderbroeken shirtjes, handschoenen en meer kan men tegenwoordig voor een prikje aanschaffen in de grotere sportketens.
Het belang van goed materieel wordt duidelijk wanneer bepaalde stoffen tijdens het lopen beginnen scheuren tegen het menselijk vlees.

SporthorlogeEenmaal je de loopmicrobe te pakken hebt, is het hoogtijd om een sporthorloge aan te schaffen.
Basismodellen met enkele functionaliteiten (afstand, duur, hoogtemeters en GPS) volstaan ruimschoots.

Dankzij dergelijk uurwerk is het mogelijk om de progressie te bekijken. Dankzij de GPS functie is het mogelijk om na het lopen te kijken waar de tocht heenging.
Veelal kan men op een online platform de prestaties delen en vergelijken. Zo kan men bijvoorbeeld perfect de maand maart van het jaar 2015 en 2016 vergelijken.

Een tocht van 12 kilometer op een vlak loopplein kan men in de verste verte niet vergelijken met een bosloop van 12 kilometer met 500 hoogtemeters.
Net om dergelijke gegevens in handen te hebben is de aanschaf van een loophorloge een noodzaak.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  


Wil jij ook meer progressie
en alles uit je hardlopen halen?


Volg dan het nieuwe '101 Hardlooptips' en haal het maximale uit jouw hardlopen!

Ontdek welke wetenschappelijke principes, schema’s en oefeningen de grootste impact hebben op jouw uithoudingsvermogen en hardlopen.

Lees de beste hardloop tips en schema's om snel je conditie te verbeteren en overtollige kilo's kwijt te raken.

Wil jij tips over hoe je snel je loopafstand kan uitbouwen?
Hoe je snel een betere conditie kan ontwikkelen.
Of hoe je kan afvallen door middel van hardlopen?

101 hardlooptips staat boordevol praktische tips over alle onderwerpen die met hardlopen te maken hebben!


101 Hardlooptips

Wil jij meer progressie en alles uit je hardlopen halen?



Volg dan het nieuwe '101 Hardlooptips' en haal het maximale uit jouw hardlopen!



Ja! Ik wil ook 101 Hardlooptips!







Waardevol? Doe me een plezier en deel het artikel op social media!

pin it
share
 

Er zijn nog geen reacties.
 

Plaats een reactie