Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten - Fitasport.nl

Ijzertekort aanvullen - 6 Symptomen en gevolgen

IJzertekort aanvullen
6 Symptomen en gevolgen


By Fitasport |  16-10-2017 | Vitamine | 0 Reacties 

Wat is ijzertekort?
Je voelt je moe, futloos en hebt nergens zin in.
Snel moe zijn na een inspanning hoort er ook bij, duizeligheid, hoofdpijn en bleekheid.
Bij bloedarmoede veroorzaakt door een ijzertekort krijgen patiënten last van kortademigheid, hartkloppingen, een slechte huid, broze nagels en dun en futloos haar.
 

Wat is ijzertekort?

Als je een ijzertekort hebt, heb je te weinig ijzer in je lichaam.
Dit is schadelijk voor het lichaam, omdat ijzer een belangrijke bouwsteen is voor onder andere het hemoglobine eiwit in de rode bloedcellen.
Als je naar de totale hoeveelheid ijzer in het lichaam kijkt, heeft de gemiddelde volwassene ongeveer drie tot vijf gram ijzer in het lichaam.

Per dag gebruik je ongeveer 1 milligram aan ijzer, wat betekent dat het ijzer in het lichaam continu aangevuld moet worden om op peil te blijven.

Doe je dit niet, dan kun je te maken krijgen met een ijzertekort.

Een ijzertekort kan in alle leeftijdscategorieën voorkomen. Vrouwen en opgroeiende kinderen vormen echter wel een belangrijke risicogroep.
Vrouwen hebben meer ijzer nodig vanwege de maandelijkse menstruatie en tijdens de zwangerschap.

Bij jonge kinderen kan ijzertekort een negatief effect op de ontwikkeling hebben.
Ze groeien dan langzamer en hebben een verminderde weerstand waardoor ze een hogere kans op infecties hebben.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Symptomen van ijzertekort

Een tekort kun je herkennen aan de onderstaande symptomen van een ijzertekort.
  1. Vermoeidheid of futloos.
    Omdat ijzer een belangrijke bouwsteen is voor onder andere het hemoglobine eiwit in de rode bloedcellen. Deze hemoglobine eiwit zorgt voor het transport van zuurstof in je bloed. Door dat de zuurstof minder goed of minder snel vervoerd kan worden in je lichaam, je minder energie hebt. Je zult je dus eerder vermoeid voelen, ook tijdens je workouts.
  2. Sneller buiten adem
    Door de zuurstof tekort gaat je ademhaling omhoog en ben je sneller buiten adem dan normaal.
  3. Hoofdpijn en bleekheid
    Zie je er wit en grouw uit? Dan is dat geen goed teken. Een bleke huid kan veroorzaakt worden door een verminderde bloedtoevoer en een verminderde aantal rode bloedlichaampjes.
  4. Vlekken voor de ogen.
  5. Duizeligheid
  6. Je hebt last van een pijnlijke tong (prikkelend gevoel)
  7. Verminderde eetlust (kan ook door suikerziekte komen)
  8. Last van oorsuizen
  9. Bovenmatig veel spierpijn
    Als je jezelf letterlijk naar de sportschool moet slepen, dan voel je achteraf waarschijnlijk ook meer spierpijn dan normaal. Een ijzertekort belemmert het spierherstel na de workout doordat er minder zuurstof beschikbaar is, wat kan leiden tot meer pijn.
  10. Haaruitval
    Wanneer je ijzertekort leidt tot bloedarmoede, gaat je lichaam prioriteiten stellen. En je raadt het al: die liggen niet bij je haar, maar bij je vitale organen. Hierdoor kun je meer haaruitval krijgen dan normaal en ziet er dof uit. Of je nagels worden broze en dun.
  11. Onregelmatige hartslag
    Door ijzertekort is er minder hemoglobine beschikbaar, en daardoor minder zuurstof. Maar je lichaam heeft het wel nodig, dus past het zich aan. Je hart kan sneller gaan kloppen, in een poging om meer zuurstof rond te pompen. Maar dit gebeurt alleen bij een extreme vorm van bloedarmoede.
Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

 

Waarom heeft ons lichaam ijzer nodig?

popeyeIjzer is een mineraal (en geen metaal want daar kan ons lichaam niet tegen) en speelt een belangrijke rol in ons lichaam. Zo zorgt ijzer voor de vorming van rode bloedkleurstof in de rode bloedcellen.
Deze rode bloedcellen brengen vervolgens de zuurstof van je longen naar elk van je lichaamsdelen.
Een andere functie van ijzer is voor het afweersysteem. Het maak afweerstoffen in je lever aan om schadelijke stoffen uit je lichaam te krijgen.
Bij een ijzertekort heb je dus te maken met een niet optimaal functionerend immumsysteem wat kan leiden tot verschillende ziekten.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Hoeveel ijzer moet ik per dag binnen krijgen?

Een gezonde ijzervoorraad voor ons lichaam bedraagt tussen de 800 en 1500 mg.
Om deze reserves op peil te houden, is de dagelijkse behoefte bij mannen ongeveer 1 mg, bij vrouwen 1-2 mg en bij zwangere vrouwen rond de 2,5 mg.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

IJzertekort en bloedarmoede

bloedarmoedeIn het algemeen spraakgebruik worden bloedarmoede en ijzergebrek vrijwel op één lijn gesteld.
Ook al is ijzergebrek de meest voorkomende oorzaak van bloedarmoede (anemie), er zijn ook andere oorzaken.
Bij vermoede van een bloedarmoede ga naar de huisarts.

Omdat ijzer een belangrijke bouwsteen is voor onder andere het hemoglobine eiwit in de rode bloedcellen.
Bloedarmoede (anemie) is in feite een tekort aan rode bloedkleurstof (hemoglobine) in de bloedsomloop. Het hemoglobine neemt in de longen zuurstof op en vervoert dit via de bloedsomloop naar de weefsels en organen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Oorzaken van ijzertekort

Een veelvoorkomende oorzaak van een ijzertekort is een gebrek aan ijzer in de voeding. IJzer haal je uit voeding, zowel uit vlees als uit plantaardige producten.
Het ijzer wordt via de zuursappen in je maag omgevormd tot een vorm van ijzer die je darmen op kunnen nemen.

Eet je te weinig voedingsmiddelen met ijzer, dan krijg je ook te weinig ijzer binnen en dit heeft dan invloed op de gezondheid.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld door veganisme of alcoholisme.

Sommige mensen eten wel genoeg voedingsmiddelen met ijzer, maar hebben toch te maken met een tekort aan deze voedingsstof.

Dit kan komen door een stoornis in het opnemen van ijzer in de darm, bijvoorbeeld door beschadiging van het slijmvlies van de darm (bijvoorbeeld als gevolg van operaties aan de dunne darm, ziekte van Crohn of coeliakie).
Ook is het mogelijk om een tekort aan ijzer te ontwikkelen bij een toename van ijzerverlies door:
  1. Een bloeding of menstruatie
  2. Een toename van de ijzerbehoefte (bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap)
  3. Of chronische ziekten zoals reuma
  4. Een ontsteking in het bot of een maagzweer
  5. Kwaadaardige aandoeningen waaronder, maag- of darmkanker
  6. En bij een acute infectie zoals van de luchtwegen, urinewegen of maag-darmstelsel
  7. Bloed bevat veel ijzer. Dus als je veel bloed, verlies je veel ijzer.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

In welke voeding zit ijzer

Het ijzer in eten komt voor in 2 vormen als 'heemijzer' en als 'non-heemijzer'.
Heemijzer zit alleen in dierlijke producten. Non-heemijzer zit in dierlijke en plantaardige producten. Heemijzer wordt wat beter opgenomen.

Heemijzer zit alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis en kip. Rood vlees is rijker aan ijzer dan wit vlees.
In rund- of lamsvlees zit meer ijzer dan in varkensvlees of kip.
IJzerrijke vlees
  • Rundvlees, kalfsvlees, lamsvlees & varkensvlees
  • Met name runderbiefstuk & lamsbiefstuk van de haas (tenderloin c.q. chateaubriand)
  • Dus magere ossenhaas, varkenshaas & lamshaas
  • Lever: o.a. leverworst & kippenlever
  • Magere vleeswaren: rosbief, rookvlees, rauwe ham e.a.
  • Wild en gevogelte
  • Kip & kalkoen

Vis is rijk aan ijzer dat geldt des te meer voor zeevis en absoluut ook voor zeevruchten en zeewier

IJzerrijke vissoorten & zeevruchten
  • Mosselen, oesters & wulken
  • Algen + zeewieren, spirulina, kelp, nori, komboe e.a.)
  • Zee-oor
  • Octopus & inktvis
  • Krab & kreeft
  • Zalm + tonijn
  • Sardines & ansjovis
  • Schelvis, makreel, heilbot & zeebaars

Non-heemijzer zit zowel in dierlijke producten als in plantaardige voedingsmiddelen, zoals brood en volkorenproducten, peulvruchten, noten en donkergroene groenten zoals spinazie, postelein, paksoi, andijvie en snijbiet. Ei en vleesvervangers bevatten alleen non-heemijzer (toegevoegde ijzer).

Groenten met ijzer met name donkergroene bladgroenten.
  • Spinazie, boerenkool & andijvie
  • Rauwe koolsoorten & broccoli
  • Bietjes, snijbiet & bietenscheuten
  • Artisjok & asperges
  • Rapen & raapstelen
  • Paardenbloemblad
  • Zoete aardappel (paarse négresse, bataat e.a.)
  • Zongedroogde tomaten & tomatenproducten
  • Paksoi & pepers, waaronder paprika
  • Prei, look, lente-ui
  • Rucola, Romeinse sla (romanasla, Romaanse sla of romaine)
  • Rode bladsla, kropsla & krulsla
  • Tuinkers, waterkers & kiemgroenten

Fruit & vruchten die relatief veel non-heemijzer leveren
  • Watermeloen
  • Rozijnen & krenten
  • Dadels en vijgen
  • Pruimen, abrikozen + perziken
  • Zwarte bessen c.q. cassis
  • Vlierbes & loganbes
  • Aardbeien, frambozen & bramen
  • Blauwe bessen c.q. bosbessen
  • Kokosnoot
  • Appelstroop

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Hoe kan ik ijzertekort weer aanvullen

Een ijzertekort kan je bijvullen door veel ijzerhoudende producten te eten of door middel van de volgende supplementen.

IJzer + B12 + C Fitheid RAW vanGarden of Life.

IJzer + B12 + C Fitheid RAW vanGarden of LifeGarden of Life: De filosofie van garden of life is dat je gezond moet eten maar ook moet blijven genieten.
Ze willen je inspireren om die gezonde gedachte door te voeren en daarom is er een lijn met supplementen ontwikkeld.
Deze zijn RAW, ze bedoelen hiermee schoon.
Het begint als voedsel en het blijft voedsel!
Je lichaam herkent de voedingsstoffen, door dicht bij de natuur te blijven worden de stoffen goed opgenomen.
Daarnaast zijn ze PUUR en onbewerkt.
De ingrediënten worden tot maximaal 45 graden verhit om voedingsstoffen te behouden.
Geen kunstmatige hulpstoffen.

Kenmerken:
  • Puur natuur en onbewerkt! Premium 1 per dag IJzer + B12 + C
  • IJzer helpt bij vermoeidheid en futloosheid
  • Vitamine B12 activeert je natuurlijke energie
  • Vitamine C verhoogt de opname van ijzer
  • 2 maanden verpakking
  • Vrij van kunstmatige toevoegingen
  • Levende probiotica en enzymen
  • Gluten-, lactose- en sojavrij
  • Speciaal Groente- en fruit complex

Ja! Ik wil IJzer + B12.



IJzer Complex van XXLNutrition

IJzer Complex van XXLNutrition

Uitgebreide ijzerformule met Ferrochel®, een geregistreerd handelsmerk van Albion Labs.
IJzer draagt bij aan de normale werking van het immuunsysteem en helpt vermoeidheid te verminderen.
Speelt een rol bij het celdelingsproces.




Ingrediënten
Kruiden, Cellulose, Mineraal, Vitaminen, Stearinezuur, Siliciumdioxide, Natriumcroscarmellose.

Verpakkingsinformatie
Inhoud: 55 g netto

Geschikt voor
Niet geschikt voor jonge kinderen. Geschikt voor vegetariërs.

Bijzonderheden
Mineralen, vitaminen en kruidenpreparaat. Natuurlijke variaties in kleur en geur van dit product zijn mogelijk.

Gebruiksadvies
1 maal daags 1 tablet. Houd u aan de (aanbevolen) dosering.

Bewaaradvies
Koel (maar niet in de koelkast), droog en buiten bereik van jonge kinderen bewaren.

Waarschuwing
Aanbevolen dagelijkse dosering niet overschrijden. Raadpleeg uw gezondheidsprofessional, arts of apotheker bij zwangerschap, borstvoeding, medicijngebruik of onduidelijkheden.

Allergeneninformatie
Vrij van: melk, soja.

Ja! Ik wil IJzer Complex.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  


Voor gezonde natuurlijke producten
die je gezondheid op pijl houden.


G&W GezondheidsWinkel de Weegschaal is gespecialiseerd in. homeopathie, fytotherapie, vitamines, natuurlijke cosmetica, natuurlijke haarverf, kruiden, glutenvrije voeding, glutenvrije diepvriesproducten, suikervrije producten en biologische voeding.

Of het nu over afslanken, lichaamsverzorging, vitamines, allergievrije voeding, diëten of kruiden gaat, we zoeken altijd met u naar de beste oplossing.

Onze winkel heeft een goed gesorteerde versafdeling met verse groente, biologische zuivel en biologisch brood.

Wekelijks kunt u bij ons groentepakketten en biologische vleespakketten bestellen.


De Weegschaal GezondheidsWinkel



Waardevol? Doe me een plezier en deel het artikel op social media!

pin it
share
 

Er zijn nog geen reacties.
 

Plaats een reactie