Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten - Fitasport.nl

Mythes en fabels over fitness, sporten, voeding, cardio en je huid

Mythes en fabels over fitness, sporten, voeding, cardio en je huid


By Fitasport |  16-01-2018 | Sporten | 0 Reacties 

Wetenschappers, experts, ze hebben allemaal een mening over hoe je moet sporten en wat het beste voor je is.
Over één ding zijn ze het echter eens bewegen is heel gezond.

Maar veel andere beweringen vallen in de categorie ‘mythes en fabels’.

Net als met voeding worden er elke dag weer nieuwe onderzoekresultaten gelanceerd met andere uitkomsten die kennis van eerder ontkrachten of juist weer bevestigen.
De huidige (semi-)wetenschap roept daarom nogal eens verschillende dingen over eten, maar ook over sporten.

Feit is dat we eigenlijk (nog steeds) weinig weten over echt effectief trainen en wat nu echt de beste methode is.
Eigenlijk komt het er op neer dat dit kan verschillen per persoon. Net zoals ik dit ook roep over eten en afslanken de juiste manier kan per persoon erg verschillen.

Een aantal mythes en fabels met de feiten op een rijte.
 

Je verliest buikvet door buikspieroefeningen?

Je verliest buikvet door buikspieroefeningenMythe 1. Je verliest buikvet door buikspieroefeningen?
Nee, alhoewel je je buik wat strakker kunt krijgen met oefeningen gaat vet er niet per se van weg.
Met sporten kun je vet verbranden maar dat proces voltrekt zich in je hele lichaam, niet alleen op de plek waarvoor je traint.
Tegen buikvet helpen intensieve cardio-workouts en gewichtheffen.
Let vooral ook op je voeding.
Het meeste vet verlies je in de keuken.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Zweten is calorieën verbranden?

Zweten is calorieën verbranden?Mythe 2. Zweten is calorieën verbranden?
Jammer genoeg staat je zweet niet noodzakelijk gelijk aan de geleverde inspanningen.
Zweet is een natuurlijke reactie van je lichaam om je huid te verkoelen en je innerlijke lichaamstemperatuur te regelen.

Het kan dus net zo goed het gevolg zijn van een oververhitte studio, het warme weer, je lichaamsbouw als van een afmattende sportsessie.

Er is geen relatie tussen hoeveel je zweet en hoe hard je gesport hebt.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Twee keer per week sporten is genoeg

Mythe 3. Twee keer per week sporten is genoeg.
Helaas, pindakaas.
Wie echt resultaat wil zien en de grootste gezondheidseffecten wil, zal toch echt drie tot vijf keer per week naar de sportschool moeten.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

‘s Morgens sporten is het beste

Mythe 4. ‘s Morgens sporten is het beste?
Laat je niets wijsmaken door al die blije ochtendmensen.
Ga je liever op de late avond een rondje rennen, dan is dat net zo goed voor je.
Het is misschien juist beter om 1 1/5 uur na je avond eten te gaan sporten omdat dan je eten niet omgezet word in vet maar voor de energie die je nodig heb.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Veel water drinken is beter voor je huid

Veel water drinken is beter voor je huidMythe 5. Veel water drinken is betere voor je huid?
Hoeveel water je op een dag drinkt heeft geen invloed op je huid, tenzij je erg uitgedroogd was.
Je kunt dus gewoon de aanbevolen hoeveelheid van acht glazen per dag aanhouden.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Vrouwen kunnen beter met lichte gewichtjes trainen anders worden ze te gespierd

Vrouwen kunnen beter met lichte gewichtjes trainen anders worden ze te gespierdMythe 6. Vrouwen kunnen beter met lichte gewichtjes trainen anders worden ze te gespierd?
onzin, vrouwen hebben bij lange na niet genoeg testosteron om een vrouwelijke Arnold Schwarzenegger te worden.
Vrouwen hebben minder spiermassa dan mannen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

HardlopenLopen is slecht voor de knieën

HardlopenLopen is slecht voor de knieënMythe 7. HardlopenLopen is slecht voor de knieën?
Uit onderzoek van de Amerikaanse Stanford Universiteit blijkt dat de knieën van hardlopers op leeftijd niet noodzakelijk in minder goede conditie zijn dan de knieën van leeftijdsgenoten die niet hardlopen.

Hardlopen blijkt vooral voor vrouwen een groter risico in te houden voor knieblessures, dat zegt Wayne Westcott, professor bewegingswetenschappen aan Quincy College in Massachusetts.
Volgens hem lopen vrouwen namelijk vier tot zes keer meer kans op ernstige knieblessures door te lopen dan mannen, omdat er in de verhouding tussen de quadriceps en hamstring qua kracht vaak een onbalans is.

Experts raden daarom aan om, afwisselend met de loopsessies, wekelijks enkele krachttrainingen in te lassen.
Op die manier kan je lichaam de spieren opbouwen die je knieën ondersteunen, wat het risico op blessures vermindert.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

CARDIO, CARDIO en nog meer CARDIO is de enige manier om af te vallen

CARDIO, CARDIO en nog meer CARDIO is de enige manier om af te vallenMythe 8. CARDIO, CARDIO en nog meer CARDIO is de enige manier om af te vallen?
Misschien denk je dat uren en uren buffelen op de loopband of crosstrainer de manier is om extra kilo’s kwijt te raken.
Je verliest ook zeker gewicht door deze zweetsessies, maar waarschijnlijk ook het verkeerde soort.
Het probleem met cardio is namelijk dat het niet alleen vet verbrandt, maar ook spieren.
Voor gewichtsverlies op de lange termijn zal je ook het krachthonk in moeten.
Door krachttraining bouw je meer spieropbouw op, waardoor je spijsvertering omhoog gaat en je meer vet verbrandt zelfs als je niet sport.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Toxines uitzweten voor een betere huid

Toxines uitzweten voor een betere huidMythe 9. Toxines uitzweten voor een betere huid?
Door overmatig te sporten, scheidt je niet meer toxines uit dan je doet als je je lever en je nieren het werk laat doen.
Zweet bestaat immers voor 99 procent uit water en nagenoeg 0 procent uit koolhydraten en reserves.
Natuurlijk heeft sporten wel voordelen voor je huid je krijgt een betere bloedsomloop, het vermindert stress en je slaapt er beter door.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Om af te vallen moet je sporten

Mythe 10. Om af te vallen moet je sporten?
Om af te vallen moet je minder eten.
Sporten helpt nauwelijks.
Om één toetje te verbranden, moet je al minstens een half uur hardlopen.
Bovendien krijg je trek van sporten en vind je meestal dat je wel een smakelijke beloning hebt verdiend na al je geploeter.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Stretchen zorgt ervoor dat het lichaam zich sneller herstelt

Stretchen zorgt ervoor dat het lichaam zich sneller hersteltMythe 11. Stretchen zorgt ervoor dat het lichaam zich sneller herstelt?
Er is geen reden om niet te Stretchen, maar uit onderzoek aan de Universiteit van Milaan blijkt dat er geen significant verschil te merken is qua recuperatie van de spieren tussen mensen die stretchen na het sporten of mensen die helemaal niets doen.

Hoewel Stretchen niet echt helpt stijve spieren te voorkomen of het spierweefsel helpt te hersellen, heeft het wel andere voordelen, meteen na het sporten Stretchen zou de gewrichten soepel houden.

Vooraf Stretchen voorkomt blessures. Nee, Stretchen blijkt niets te doen tegen blessures.
Sterker nog, er zijn meer blessures gevonden bij mensen die van tevoren Stretchen dan bij mensen die dat niet deden.
Het kan wel fijn zijn om de spieren op te warmen door bijvoorbeeld even te joggen.
Achteraf Stretchen kan overigens wel helpen tegen spierpijn.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Cardio op een lege maag zorgt voor Maximale Vetverbranding

Mythe 12. Cardio op een lege maag zorgt voor Maximale Vetverbranding?
Als je nog geen calorieën naar binnen hebt gewerkt, dan moet je lichaam zich wel vol op de verbranding van je vetvoorraad storten, toch?
Dus niet, zo heeft onderzoek uitgewezen de mate van vetverbranding gaat niet omhoog of omlaag door een lege maag.
Daarnaast kan het skippen van je pre-workout snack ervoor zorgen dat je lichaam niet van je vetvoorraad, maar van je spieropbouw gaat snoepen om aan energie te komen.
Wie zit daar op te wachten? Niemand.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Je kunt je poriën verkleinen met de juiste verzorging

Mythe 13 Je kunt je poriën verkleinen met de juiste verzorging?
De grootte van je poriën is voornamelijk genetisch bepaald.
Ze kunnen niet openen of sluiten, en dus ook niet groter of kleiner worden.
Ze lijken wel groter als ze verstopt zitten, maar als je je gezicht goed schoon houdt en af en toe exfolieert, kun je dit voorkomen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Een marathon maakt fit

Een marathon maakt fitMythe 14. Een marathon maakt fit?
Het is echt niet nodig om een hele marathon te lopen.
Uit steeds meer onderzoek blijkt dat korte intensieve trainingen net zo effectief zijn.

Vijf tot tien minuten per dag sprinten zou net zo nuttig zijn als uren rennen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Hoe meer sport, hoe beter

Mythe 15. Hoe meer sport, hoe beter?
Wie elke dag sport, loopt meer kans op blessures en ‘overtraining’.
Op die manier kunnen je spieren zich niet voldoende herstellen en kan je lichaam zich niet verbeteren.
Dat geldt zelfs voor iemand die slechts af en toe gaat sporten.
Zorg dus voor regelmatige rustpauzes, of het nu om de dag is (voor beginners) of een keer per week (voor de gevorderden).

Belangrijk is ook om je sportsessie gevarieerd te houden, een eentonig trainingspatroon volgen kan ook tot blessures leiden.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Om vet te verbranden moet je rustige cardio-workouts doen

Om vet te verbranden moet je rustige cardio-workouts doenMythe 16. Om vet te verbranden moet je rustige cardio-workouts doen?
Er zijn geen tekenen dat dit inderdaad zo is en dat je meer kunt afvallen door middel van snelle, pittige cardio-workouts.
Alleen cardio-oefeningen zijn effectief om af te vallen (voor de zogenaamde vetverbranding)?
Niets is minder waar.
Het allerbelangrijkste is verhoging van je actief weefsel is spierweefsel.
Hoe meer spieren je hebt (die brandstof willen) hoe meer calorieën je verbrandt, ook in rust.
Dus krachtraining is OK, en nee je wordt daar niet een soort Arnold Schwarzenegger van. 🙂

Daarom is bootcamp ideaal om af te slanken, want we doen dan veel aan krachttraining.
Hoe meer spierweefsel je hebt, hoe hoger je calorieverbruik, hoe meer je afvalt en hoe meer energie je hebt.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Wie mooi wil zijn moet pijn lijden

Wie mooi wil zijn moet pijn lijdenMythe 17. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden?
Nee, als sporten pijn doet, betekent dat niet dat het goed is voor je lichaam en dat je grote prestaties levert met veel effect.


Sporten is hooguit oncomfortabel en kan tot spierpijn achteraf leiden.
Dat zegt wel dat je misschien iets te hard hebt getraind.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Om je gezondheid te verbeteren, moet je minstens 45 minuten sporten

Mythe 18. Om je gezondheid te verbeteren, moet je minstens 45 minuten sporten?
Meer en meer studies tonen aan dat korte en krachtige sportsessies ook effect hebben, sommigen durven zelfs beweren dat deze korte sportsessies doeltreffender zijn.

Uit onderzoek van de Arizona State Universiteit blijkt dat mensen die hun dagelijkse wandeling in drie stukken van tien minuten opsplitsten over het algemeen een lagere bloeddruk hadden dan mensen die de 30 minuten aan één stuk aflegden.

Hoewel dit zeker geldt voor wie zijn algemene gezondheid op peil wil houden, volstaat het natuurlijk niet als je wil afvallen.
Volgens experts is het ideaal om per week 250 minuten gemiddeld tot intensief te sporten voor wie snel resultaat wil zien.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Sit-ups als wondermiddel voor buikspieren

Sit-ups als wondermiddel voor buikspierenMythe 19. Sit-ups als wondermiddel voor buikspieren?
Het mag dan een van de meest iconische buikspieroefeningen zijn, maar eindeloze reeksen sit-ups zijn achterhaald als dé manier om je buikvet aan te pakken.
Het verbrandt ook (te) weinig calorieën.

Oefeningen waarbij je ook je schouders en achterwerk gebruikt, zijn doeltreffender, aldus een onderzoeksteam van de Pennsylvania State Universiteit.
Wie een strakke buik wil, zal dit dus niet enkel met sit-ups bereiken.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  


Wil jij ook meer progressie
en alles uit je training halen?


Volg dan het nieuwe FIT-programma Sterk & Gespierd en haal het maximale uit jouw krachttraining!

Ontdek welke wetenschappelijke principes, schema’s en oefeningen de grootste impact hebben op jouw kracht en spiergroei.

Het complete programma sterk en gespierdHet complete programma
Meer dan 150 pagina’s aan informatie met alles dat je moet weten om zo effectief mogelijk een sterk en gespierd lichaam te krijgen.


Het complete programma sterk en gespierdFitnessschema’s
Opbouwende trainingsschema’s voor beginners en gevorderden met speciaal geselecteerde oefeningen volgens Nicks bewezen aanpak, zodat je precies weet wat je te doen staat.


Het complete programma sterk en gespierdOefeningenbibliotheek
Oefeningenbibliotheek met duidelijke video-instructies van alle fitnessoefeningen, zodat je precies weet hóe je moet trainen (en blessures voorkomt).



Fit sterk en gespierd

Wil jij meer progressie en alles uit je training halen?



Volg dan het nieuwe FIT-programma
Sterk & Gespierd
en haal het maximale uit jouw krachttraining!



Ja! Ik wil ook sterk en gespierd worden!







Waardevol? Doe me een plezier en deel het artikel op social media!

pin it
share
 

Er zijn nog geen reacties.
 

Plaats een reactie