Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten - Fitasport.nl

De kracht van een gezond ontbijt

De kracht van een gezond ontbijt


By Fitasport |  26-03-2018 | Ontbijt | 0 Reacties 

We hebben allemaal gehoord dat het ontbijt overslaan geen goed idee is, maar hoeveel mensen maken zich er nog steeds schuldig aan?
Ik weet dat ik vroeger geregeld het ontbijt oversloeg.
Het is makkelijker om op de uitknop van je alarm te drukken en nog een paar minuten in bed te blijven liggen dan op te staan en een gigantische puinhoop in de keuken te maken in de poging een gezond ontbijt tevoorschijn te toveren.

Toch blijkt uit talloze studies dat het ontbijt overslaan geen onderdeel is van een gezonde levensstijl.
Er zijn talloze nadelen aan verbonden en bovendien is het ook gewoon heerlijk om in de ochtend even de tijd te nemen om rustig van een ontbijtje te kunnen genieten.

Terwijl je lag te slapen, was er voor je lichaam werk aan de winkel.
Een gezond ontbijt voedt je lichaam en brein met voedingsstoffen die je ’s nachts hebt verbruikt.

Na het lezen van dit artikel weet je precies welke gezonde ontbijtjes bij jouw specifieke levensstijl passen.
Dit artikel is bedoeld voor jou als je wilt afvallen, meer energie wilt krijgen of je algemene gezondheid wilt verbeteren.
 

Het probleem ons ontbijt is ongezond

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.
Maar helaas ontbijten de meeste Nederlanders verre van gezond, zonder dat ze dit weten.
Vaak met overgewicht en vermoeidheid als gevolg.

De voordelen van een gezond ontbijt:
  1. Je raakt buikvet kwijt
  2. Je hebt de hele dag energie
  3. Je ervaart geen honger tussen de maaltijden
  4. Je voedt je lichaam met essentiële voedingsstoffen
  5. Je ziet er jonger en gezonder uit
Iedere ochtend laden we ons bord vol met suiker, zonder dat we het doorhebben.
In veel ontbijtproducten zitten verborgen suikers.

Twee witte boterhammen met aardbeienjam zijn goed voor maar liefst 36 gram suiker, wat gelijk staat aan 10 suikerklontjes.
En een ontbijt bestaande uit één grote krentenbol en een glas drinkyoghurt bevat niet minder dan 16 suikerklontjes!
De gevolgen van een ongezond ontbijt

Door zoveel suiker bij het ontbijt te eten schop je je hormonen flink door de war.
Binnen enkele uren krijg je alweer trek in een suikerrijke snack of koffie, en dit zeurende gevoel van trek blijft de hele dag aanwezig.

Een ongezond ontbijt met een teveel aan suiker zorgt er ook voor dat je sneller vet opslaat en dat je sneller veroudert.
Maar dat is niet het enige…

Door een suikerrijk ontbijt loop je het risico om insulineresistentie, diabetes type 2, schildklierproblemen, obesitas en vele andere ziektes te ontwikkelen.

Laat je niet afschrikken door deze informatie.
Door je lichaam in de ochtend te voeden met de juiste voeding, ben je beter beschermd tegen deze ziektes en krijg je weer grip op je gezondheid.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Wat is een ongezond ontbijt?

Wat is een ongezond ontbijt?Een ongezond ontbijt is een ontbijt dat veel suiker bevat, maar juist weinig vitamines, vezels of eiwitten.

Ik heb hieronder de meest voorkomende ongezonde ontbijtproducten voor je opgesomd.


Vermijd deze producten:

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

’s Ochtends geen honger? Probeer dit!

Ochtends geen honger?Je eetlust wordt gereguleerd door je hormonen.
Het hormoon ghreline is hoofdzakelijk verantwoordelijk voor je eetlust.

Bij een lege maag scheidt de maagwand ghreline af.
Zodra dit hormoon je hersenen bereikt, ervaar jij dat als een hongergevoel en heb je zin om te eten.

Heb je geen trek in de ochtend?

Dan heb je hoogstwaarschijnlijk nog iets in je maag zitten van de dag ervoor.

Met dit stappenplan krijg je weer trek in een heerlijk ontbijt:
  1. Eet 2 uur voor het slapen niets meer
  2. Kun je niet slapen door de honger?
    Eet dan iets licht verteerbaars, zoals een stuk komkommer, een handje cherrytomaatjes of een paar radijsjes.
  3. Drink een groot glas water direct na het opstaan
  4. Vermijd koffie en thee tot na het ontbijt
  5. Maak één van de gezonde ontbijt recepten
Begin met een klein ontbijt, een half uur tot uur nadat je bent opgestaan.
Kook bijvoorbeeld een eitje en eet er een banaan bij.
Of eet een rijstwafel met Hüttenkäse.
Breid dit langzaam uit tot een volwaardig ontbijt.

Je zult merken dat je iedere ochtend steeds meer kunt eten, en dat je zelfs trek krijgt ’s ochtends.
Dit betekent dat je stofwisseling is geactiveerd.
Ook zal je merken dat je minder trek tussen de maaltijden hebt.

Een win-win situatie voor wie af wilt vallen!

Ik heb geen tijd om te ontbijten, en nu?

Zet de wekker een kwartiertje eerder als het je omwille van de tijd niet lukt om te ontbijten.
Als je houdt van snoozen, maak dan je ontbijt de avond ervoor en leg het in de koelkast.
Lukt dit niet?
Probeer in dit geval je ontbijt als smoothie mee te nemen voor onderweg.
Deze kan je maken wanneer je tijd hebt en vervolgens invriezen.
Of eet je ontbijt op je werk op.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Wat is een gezond ontbijt voor jou?

Een gezond ontbijt voldoet aan de volgende voorwaarden:
  1. het geeft je een verzadigd gevoel
  2. het bevat voldoende voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten en vetten
  3. het geeft voldoende energie zodat je de ochtend goed doorkomt
  4. het ontbijt bevat veel vitamines, mineralen en vezels
  5. drink ‘s ochtends ook 1 of 2 glazen water of thee omdat je lichaam vocht nodig heeft na een lange nacht.
De vuistregel bij een gezond ontbijt is dat het voedzaam moet zijn.

Tijdens het slapen heeft je lichaam vitamines, mineralen, vezels en eiwitten verbruikt.
Een gezond ontbijt vult deze voedingsstoffen aan.

Een gezond ontbijt is dus voedzaam en is gemaakt met onbewerkte producten.

Een ontbijt bevat rond de 300 à 500 calorieën.

Lijst met gezonde ontbijtproducten:

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Waarom is ontbijten zo gezond?

Wanneer je ontbijt eet, dan stop je met vasten.
Immers, je lichaam heeft de gehele nacht gevast en is nu toe aan brandstof om voldoende energie te hebben om aan je dag te beginnen.
Bovendien geef je zo je stofwisseling in de vroege ochtend een boost zodat deze ook optimaal draait.

Wanneer je het ontbijt overslaat, heeft je lijf niet voldoende brandstof voor een goede start van de dag.

Dit gebrek aan brandstof kan leiden tot een verhoogd risico op hart-en vaatziekten, een hogere kans op overgewicht, een afname van de geheugenfunctie, en een verhoogd risico op diabetes type 2, om maar een paar nadelen te noemen.
Daarnaast wordt je er ook gewoonweg humeurig van als je niet ontbijt.
Dit wordt over het algemeen veroorzaakt door een te lage bloedsuikerspiegel en honger waardoor we gemakkelijk onrustig en chagrijnig worden.

Stel je voor hoe je gezin of je collega's zich voelen wanneer je elke dag humeurig het kantoor in loopt omdat je het ontbijt hebt overgeslagen.
Erg blij zullen zij daar waarschijnlijk ook niet van worden en het is ook simpelweg geen manier van leven.

Kortom, ontbijten is een must.

Laten we dus even naar de geweldige voordelen voor de gezondheid kijken wanneer je elke dag ontbijt.
  1. Lagere BMI
    Studies hebben aangetoond dat, hoewel de mensen die het ontbijt overslaan iets minder calorieën gedurende de dag consumeren, ze vaak een hogere BMI hebben.
  2. Verminderd risico op diabetes type 2
    In een studie uitgevoerd door het American Journal of Clinical Nutrition, bleek dat vrouwen die minder dan zes keer per week ontbijten een hoger risico op diabetes type 2 hebben dan vrouwen die dagelijks ontbijt eten.
  3. Een beter geheugen
    Volgens een studie van het National Library of Medicine, zijn er aanwijzingen dat ontbijten de cognitieve functie van het geheugen kan verbeteren.
  4. Gewichtsverlies
    Een studie uitgevoerd door de Universiteit van Tel Aviv plaatste vrouwen in twee groepen, de eerste groep at een groot ontbijt en de vrouwen consumeerden maar liefst 700 calorieën tijdens het ontbijt, rond de 500 calorieën tijdens de lunch en 200 calorieën tijdens het avondeten.
    De tweede groep at een ontbijt dat slechts uit 200 calorieën bestond en at juist 's avonds meer.

    De resultaten waren indrukwekkend.

    Na 12 weken waren de vrouwen die het grootste ontbijt aten gemiddeld 8,5 kg kwijt en 7 cm van hun middel.
    Minder verleidingen gedurende de dag

Door het ontbijt over te slaan ben je minder goed bestand tegen de verleidingen die je gedurende de dag tegenkomt.
Het stuk taart op het werk, de chocoladereep in de snoepautomaat of de koekjes tijdens de koffie.

Door het ontbijt over te slaan, wordt energierijk voedsel aantrekkelijker later op de dag, omdat onze hersenen denken dat we vasten en dus proberen zo snel mogelijk aan voeding te komen met voldoende energie.

De volgende keer dat je besluit om een ​​maaltijd over te slaan, bedenk dan dat je lichaam zich hongeriger gaat voelen en gaat neigen naar energierijke voeding.
Je lichaam zal ook hunkeren naar een grotere inname van calorieën om de gemiste energie van tijdens het ontbijt goed te maken.

Het ontbijt overslaan is dus gewoonweg een slecht idee.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Welk type ontbijt past bij jou?

Welk type ontbijt past bij jou?

Een ontbijt met precies de juiste hoeveelheid koolhydraten doet wonderen voor je dag.
Het geheim achter een gezond ontbijt zit hem in het binnenkrijgen van de juiste hoeveelheid koolhydraten.

Hieronder heb ik 10 gezonde ontbijtjes opgedeeld in 3 groepen: koolhydraatarm, koolhydraatbeperkt en koolhydraatrijk.

Kies de optie die bij jouw levensstijl past.
  1. Koolhydraatarm (circa 50 gram koolhydraten per dag)
    Geschikt voor mensen met een licht actieve levensstijl, mensen die niet aan sport doen, mensen van middelbare leeftijd, mensen met overgewicht en mensen met een zittend beroep.

    💡 Gebruik deze recepten als je wilt afvallen en niet sport.

    Kies voor één van deze ontbijtjes:
    • Omelet van 2 eieren, 50 gram spinazie en 100 gram cherrytomaatjes (3 gram kh)
    • Halve avocado en een gekookt ei op 2 volkoren rijstwafels (14 gram kh)
    • 2 volkoren rijstwafels met 100 gram Hüttenkäse en 1 tomaat in plakjes (16 gram kh)
  2. Koolhydraatbeperkt (75 tot 100 gram koolhydraten per dag)
    Geschikt voor mensen die dagelijks bewegen, mensen die aan lichte sporten doen en mensen met een licht actief beroep.

    💡 Gebruik deze recepten als je wilt afvallen en wel sport.

    Kies voor één van deze ontbijtjes:
    • 150 gram Griekse yoghurt met 1/2 appel en 20 gram walnoten (17 gram kh)
    • 200 gram kwark met 100 gram aardbeien en 1 el chiazaad (18 gram kh)
    • 150 gram volle yoghurt met 100 gram mango en 1 el lijnzaad (21 gram kh)
  3. Koolhydraatrijk (circa 150 gram koolhydraten per dag)
    Geschikt voor mensen met een actieve levensstijl, mensen die aan sport doen, mensen die werken aan spieropbouw en mensen die fysiek werk verrichten.

    💡 Gebruik deze recepten als je op gewicht wilt blijven of zeer intensief sport.

    Kies voor één van deze ontbijtjes:
    • Groene smoothie van 50 gram boerenkool, 1 banaan, 200 ml ongezoete amandelmelk en 20 gram whey-eiwitpoeder (25 gram kh)
    • Mangosmoothie van 100 gram mango, 75 gram courgette, 150 gram volle yoghurt, 50 ml water en 1 el lijnzaad (29 gram kh)
    • Ei-banaanpannenkoek (gemaakt van 1 banaan, 1 ei en een snuf kaneel) met 100 gram blauwe bessen (37 gram kh)
    • Havermoutpap van 40 gram havermout, 1 peer, 200 ml ongezoete amandelmelk en 10 gram cashewnoten (45 gram kh)

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Waarom je tijd moet maken voor het ontbijt

Geen tijd hebben voor ontbijt is nog erger dan geen trek hebben in ontbijt.
Als je niet ontbijt zal je binnen korte tijd honger krijgen.
De kans dat je op dat moment geen gezond ontbijt kunt maken is groot.

Gevolg: je voelt je futloos en grijpt naar koffie en/of ongezonde snacks.

De oplossing is simpel: sta eerder op.
Zet je wekker 20 minuten eerder, zodat je ’s ochtends een gezond en snel ontbijtje voor jezelf kunt maken.

Een ander idee is om je ontbijt de avond van tevoren al zo goed mogelijk voor te bereiden.
Hier hebben we enkele praktische tips:

Mocht je echt geen tijd hebben om te ontbijten, neem dan in ieder geval een stuk fruit en een handje ongezouten noten.
Leg het van tevoren klaar en begin de dag goed!

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Ontbijt overslaan een goed of slecht idee?

Het ontbijt overslaan kan zowel goed als slecht zijn voor je gezondheid.

Het grootste gevaar van het ontbijt overslaan is dat je later op de dag meer ongezonde dingen eet of drinkt.
Hierdoor raakt je bloedsuikerspiegel uit balans, waardoor je:

Verder is het al lastig genoeg om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (ADH) vitamines en minderen binnen te krijgen mét ontbijt, laat staan zonder.

Als je aan het vasten bent (bijvoorbeeld intermittent vasten) en je hebt je hierover goed ingelezen, dan kun je het ontbijt overslaan.

Ik raad alle vrouwen aan om niet vaker dan één keer per week te vasten, omdat vrouwen gevoeliger zijn voor hormonale veranderingen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Top

Het ontbijt kan wonderen doen tegen hoge bloeddruk

Het ontbijt kan wonderen doen tegen hoge bloeddrukEen goed en stevig ontbijt is belangrijk omdat dit de basis vormt van de dag.
Heb je een “slechte ochtend” en ontbijt je niet goed?
Dan is de kans groot dat de rest van de dag ook zo verloopt.
Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je lichaam uit de slaapmodus gehaald wordt en in de actieve modus overschakelt.

Ook zorgt een ontbijt, samen wet een groot glas water ervoor dat je gelijk je lichaam voorziet van voedingsstoffen en vocht.
Hierdoor heb je energie om de ochtend door te komen en hoef je niet te teren op reserves.

Het onderstaande spreekwoord bevestigt het:

"Met het verkeerde been uit bed stappen"

Wanneer je hoge bloeddruk hebt, dan is het helemaal belangrijk dat je een goed ontbijt neemt.
Eet je een goed en stevig ontbijt, dan verlaag jij de kans op hoge bloeddruk met 20%.
Daarnaast zal je huidige bloeddruk dalen.
Niet elke vorm van ontbijt is goed natuurlijk.
Vooral een volkorenontbijt kan wonderen doen.

De AHA (American Heart Association) doet jaarlijks verschillende onderzoeken naar het ontstaan van hoge bloeddruk en uit een recent onderzoek is gebleken dat het ontbijt extreem belangrijk is, helemaal voor mensen met (aanleg) hoge bloeddruk.
Uit onderzoeken blijkt dat bij mensen die het ontbijt overslaan de bloeddruk consistent hoger is.
Dit geldt zowel voor mannen als vrouwen.

Bij de ontbijt skippers is vooral de inname van calcium, vitamine D en ijzer vaak lager.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Volkorenontbijt om de dag te starten

Een volkorenontbijt is simpel klaar te maken.
Dus wanneer je een drukke ochtend hebt, past dit precies in het plaatje.
Muesli is lekker en simpel, ideaal voor het ontbijt dus.
Daarnaast bespaar je ook nog eens een aantal euro’s uit.
Er zijn erg veel verschillende soorten muesli te koop.
Als ik in de winkel sta, kan ik er wel 15 tellen.

Belangrijk is dat je de goede muesli neemt, dus niet met chocolade stukjes of honing en niet die muesli met van die dikke aan elkaar geplakte stukken, die zit vol met suiker.

Suiker is juist slecht voor je bloeddruk, in tegenstelling tot vezels.
Gewoon simpele volkoren muesli volstaat.
In de winkel zie je hele mooie verpakkingen bij de muesli afdelingen staan, echter zijn deze niet altijd even gezond.

Welke muesli is dan wel gezond?
Simpel uitgelegd.
De muesli met de meeste saaie verpakking!
Vaak is dit een verpakking waar je door heen kunt kijken.

Alleen het eten van volkorenmuesli kan saai zijn, je kunt daarom gerust zelf nog een aantal dingen toevoegen zoals stukjes fruit of noten.

Je kunt met dit basisontbijt namelijk prima variëren en in plaats van elke keer muesli een keer havervlokken of nootjes te nemen.
Je hoeft ook niet elke keer yoghurt te nemen, je kunt afwisselen met ongezoete amandelmelk!

Je zou denken dat een ontbijt van volkorenbrood net zo goed is, echter zit hier een addertje onder het gras.
Het verschil zit het hem in de manier hoe beide ontbijten geserveerd worden.
Brood eet je niet los, vaak worden hier extra voedingsmiddelen aan toegevoegd zoals worst en kaas.
Al dat bewerkte broodbeleg kan je bloeddruk namelijk weer negatief beïnvloeden.

Muesli eet je voornamelijk met yoghurt.
Yoghurt is juist weer extra goed voor je, het is niet vet en het voorziet je van eiwitten, vitaminen en mineralen.

Wist je dat yoghurt net zoveel eiwitten bevat als vlees?

En nog belangrijker, het bevat hele gezonde probiotica.
Deze probiotica zorgt ervoor dat je darmen beter functioneren.
Door probiotica aan je ontbijt toe te voegen zorg jij ervoor dat je darmen efficiënter belangrijke voedingsstoffen uit je voeding kunnen halen.

Vooral mineralen zoals kalium en magnesium zijn erg belangrijk voor je bloeddruk.

Steeds meer mensen krijgen hoge bloeddruk.
Het aantal mensen dat hoge bloeddruk heeft wordt steeds groter en dit probleem zal in de toekomst alleen maar groter worden.
Dit komt vooral omdat veel mensen verkeerde routines in hun leven hebben waardoor de kans op hoge bloeddruk alleen maar toeneemt.

Belangrijk is dus dat je deze “verkeerde routines” aanpakt en deze gaat ombuigen naar goede routines.

Het belang van een goed ontbijt is bij de meeste mensen wel duidelijk, toch gaan veel mensen hier de fout in.
Heb je hoge bloeddruk?
Doe er dan vandaag (morgenochtend) nog iets aan en zorg ervoor dat je een goed gezond ontbijt tot je neemt.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  


Wil jij ook thuis aan de slag om jouw droomlichaam te realiseren.


Volg dan het nieuwe 'Het Thuis Train Video Programma' voor een Slank & Strak lichaam.

Ontdek 10 wetenschappelijke workouts voor vrouwen waarmee jij jouw droomlichaam gaat realiseren en van de zomer lekker in bikini gaat genieten. Vanuit huis te volgen op de tijden die je zelf wilt.

Het complete 90 Dagen Bikini PlanSporten vanuit jouw woonkamer
Open de video op jouw iPad, laptop of telefoon en sport comfortabel vanuit jouw eigen huis met de effectieve workouts.


Het complete 90 Dagen Bikini PlanGeschikt voor jouw situatie
Ben je een beginner of gevorderd? Groot of klein huis? Voor iedere doelgroep hebben wij passende workouts opgesteld.


Het complete 90 Dagen Bikini PlanVal nog sneller af
Opgesteld op basis van HIIT Methode waarmee je meer vet verbrandt dan bij langdurige cardio sessies, terwijl je ook je uithoudingsvermogen en kracht verbetert.





Hét Thuis Train Video Programma voor een Slank & Strak lichaam

Wil jij ook van de zomer in je nieuwe bikini?



Volg dan het nieuwe FIT 90 Dagen Bikini Plan
Slank & fit lichaam
makkelijk thuis aan de slag om jouw droomlichaam te realiseren.



Ja! Ik wil ook het 90 Dagen Bikini Plan!







Waardevol? Doe me een plezier en deel het artikel op social media!

pin it
share
 

Er zijn nog geen reacties.
 

Plaats een reactie