Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten - Fitasport.nl

Sporten in de kou? Het is super gezond. Het maakt je fitter, sterker en relaxter

Sporten in de kou? Het is super gezond. Het maakt je fitter, sterker en relaxter


By Fitasport |  11-01-2018 | Sporten | 0 Reacties 

Als het buiten koud is en binnen lekker warm, kost het wat meer moeite om je sportroutine vast te houden.
Niet zo gek, maar wel zonde. Er is namelijk geen beter moment om aan je gezondheid te werken dan in de winter.

Wist je dat...?
  • Buitensporters veel minder snel griep krijgen!
    Sporten in de vrieskou geeft je weerstand een enorme impuls.
  • Je buiten meer calorieën verbrandt dan binnen!
    Dat komt omdat je lichaam harder moet werken om warm te blijven.

Het is algemeen bekend dat sporten gewoon goed voor je is.
In feite is het een must om je lichaam, in combinatie met gezond en gevarieerd eten, in goede conditie te houden.
Hierdoor kun je veel gekke aandoeningen en ziektes voorkomen.

Buiten sporten in de zomer is natuurlijk helemaal top, met name door de lange avonden en de behaaglijke temperaturen.
Maar buiten sporten in de winter heeft ook zijn voordelen ten opzichte van de zomer.
Ik zet de belangrijkste voordelen even voor je op een rijtje.
 

Wat gebeurd er met je lichaam als het wordt blootgesteld aan kou?

Lichaam koudHoe goed je tegen heel lage temperaturen kunt, verschilt per persoon. Dat heeft onder andere te maken met je fysieke gesteldheid.

Kou heeft een grote invloed op ons functioneren en de spieren. Het lichaam heeft leuke trucjes om te voorkomen dat de lichaamstemperatuur daalt.

Een normale lichaamstemperatuur is 37 graden en dit wil je lichaam graag zo houden.

Als je de kou in gaat gebruikt het lichaam een mechanisme dat we Vasoconstrictie noemen oftewel bloedvatvernauwing.

Het bloed blijft zo dicht bij het lichaam waardoor je minder snel afkoelt.
Daarom krijg je dus ook sneller koude handen en voeten.
Ook kan het lichaam gaan rillen. Rillen is het snel samentrekken van de spieren in het lichaam. Dit kost energie en dat levert natuurlijk weer warmte op.

Maar let goed op! Als je heel erg rilt en/of klappertandt, is het beter de warmte van binnen op te zoeken. Dat kan wijzen op lichte onderkoeling.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  


Ademhaling in de kou

Ademhaling in de kouHeb je wel eens vaker buiten gesport in de kou?
Misschien heb je wel eens meegedaan met een bootcamptraining of ben je lekker een stukje gaan hardlopen.
Dan heb je vast ook gemerkt dat het je lichaam een stuk meer energie kost om in de kou te sporten.
Veel meer dan wanneer het warm is buiten.
Dit alles heeft te maken met je ademhaling.

Wanneer je lucht inademt, adem je vocht in.
Dit vocht verwarmt je lichaam en adem je vervolgens ook weer uit.
De warmte die je lichaam weer verlaat zorgt er ook voor dat je afkoelt.
Als de lucht koud en droog is, haal je meer en dieper adem en verlies je lichaam meer warmte en dus energie.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

5 Tips om buiten te sporten

Veel mensen sporten in de koude winermaanden liever binnen dan buiten.
En dat terwijl buiten sporten veel meer gezondheidsvoordelen oplevert.
Denk aan het zonlicht dat zorgt voor de aanmaak van vitamine D. Een belangrijke vitamine voor botten en spieren.
Ook je bloedsomloop krijgt een extra boost door de kou, waardoor je minder last zult hebben van koude handen en voeten.

Kortere dagen, minder daglicht. Bijna iedereen heeft wel eens last van een winterdipje.
Daarom nog een rede om naar buiten te gaan. Je krijgt er energie van en het maakt je vrolijk.
Tijdens een lichamelijke activiteit in de buitenlucht maak je endorfine aan. Dit stofje zorgt voor een gelukzalig gevoel.

Nog een leuke bijkomstigheid van regelmatig buiten sporten. Je raakt gewent aan de kou.
Je lichaam bliijft beter op temperatuur, waardoor de verwarming thuis een graatje lager kan.
Goed voor de portemonnee, goed voor het milieu en goed voor jezelf.


Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Specifiek letsel bij sporten in de kou

WinterhandenWat zijn specifieke letsels die je kunt oplopen bij training in koud weer?
Elke sporter loopt kans op koudeletsel.
Toch hebben vooral sporters met een slechte conditie of met een chronische ziekte een verhoogd risico.
Daarnaast maken slechte weersomstandigheden en onvoldoende bescherming door (natte en/of bezwete) kleding de sporter minder weerbaar tegen kou.

Ook de fysieke gesteldheid van de sporter kan het verschil uitmaken.
Een laag vetpercentage, vermoeidheid, slaaptekort en alcohol of medicatiegebruik zorgen dat de warmteproductie moeilijker in stand kan worden gehouden.
Kinderen verliezen gemakkelijker warmte doordat hun lichaamsoppervlak relatief groot is ten opzichte van hun gewicht.
Oudere sporters hebben juist meer moeite te compenseren voor verhoogd warmteverlies.

Sporters met chronische ziekten moeten er rekening mee houden dat ze sneller kunnen afkoelen dan andere sporters.
Denk hierbij aan sporters met diabetes mellitus (suikerziekte), huidafwijkingen (psoriasis) en zenuwletsel (dwarslaesie).
Maar ook bij gezonde sporters kan de tolerantie voor kou sterk verschillen.
Daarom moeten klachten over kou altijd serieus genomen worden.

Pas op voor onderkoeling.
Naast onderkoeling kan de kou ook lokaal letsel en blessures veroorzaken.
De ernst hiervan is afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de duur van de blootstelling.
Bevriezing kan zowel langzaam als acuut optreden. Voorbeelden van snelle bevriezing zijn het aanraken van koude metalen voorwerpen zoals hekken.

De combinatie kou en vocht kan voor huidproblemen zorgen.
Een rechtstreekse blootstelling aan kou kan na enige tijd leiden tot een pijnlijke, gevoelige huid.
Bij het opwarmen is er sprake van een rode zwelling met een brandend gevoel, die enkele uren kan aanhouden.
Deze huidafwijkingen staan in de volksmond bekend als de zogenaamde ‘wintertenen’ en ‘winterhanden’, maar kunnen ook op andere plaatsen voorkomen.
Wintertenen en winterhanden gaan vanzelf over.
De preventie bestaat uit het zorgen voor droge, warme kleding.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Bereid je voor bij sporten in de kou

Bij kou zal het lichaam vaten in armen en benen samenknijpen, zodat er minder warmte verloren gaat.
Het lichaam gaat rillen om warmte vrij te maken.
Helpt dit niet, dan kan onderkoeling ontstaan.
Lokaal kan kou letsel en blessures veroorzaken, zoals bevriezing en wintertenen en winterhanden.

Om dit te voorkomen, is het belangrijk risicofactoren te herkennen en maatregelen te nemen.
Vooral de gevoelstemperatuur is relevant.
Die hangt af van onder meer de lucht- en watertemperatuur, hoogte, windkracht en regen.
Win daarom informatie in over het weer en bepaal de intensiteit van de blootstelling aan kou.

Belangrijk is ook of er factoren zijn die het risico vergroten of verkleinen.
Bijvoorbeeld of er eet- en drinkpauzes zijn en schuilplaatsen onderweg, en wat voor kleding wordt gebruikt.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  


Wil jij ook meer progressie
en alles uit je training halen?


Volg dan het nieuwe FIT-programma Sterk & Gespierd en haal het maximale uit jouw krachttraining!

Ontdek welke wetenschappelijke principes, schema’s en oefeningen de grootste impact hebben op jouw kracht en spiergroei.

Het complete programma sterk en gespierdHet complete programma
Meer dan 150 pagina’s aan informatie met alles dat je moet weten om zo effectief mogelijk een sterk en gespierd lichaam te krijgen.


Het complete programma sterk en gespierdFitnessschema’s
Opbouwende trainingsschema’s voor beginners en gevorderden met speciaal geselecteerde oefeningen volgens Nicks bewezen aanpak, zodat je precies weet wat je te doen staat.


Het complete programma sterk en gespierdOefeningenbibliotheek
Oefeningenbibliotheek met duidelijke video-instructies van alle fitnessoefeningen, zodat je precies weet hóe je moet trainen (en blessures voorkomt).



Fit sterk en gespierd

Wil jij meer progressie en alles uit je training halen?



Volg dan het nieuwe FIT-programma
Sterk & Gespierd
en haal het maximale uit jouw krachttraining!



Ja! Ik wil ook sterk en gespierd worden!





Waardevol? Doe me een plezier en deel het artikel op social media!

pin it
share
 

Er zijn nog geen reacties.
 

Plaats een reactie