Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten - Fitasport.nl

BCAA poeder kopen - Wat is het? Welke werking & effecten het complete overzicht vind je hier

BCAA poeder kopen
Wat is het?
Welke werking & effecten
het complete overzicht vind je hier


By Fitasport |  02-02-2018 | Voedingssupplementen | 0 Reacties 

Veel sporters gebruiken BCAA supplementen ter ondersteuning van hun eet- en sportpatroon.
Maar wat zijn BCAA’s nu precies en wat zijn de effecten van deze supplementen op ons lichaam?
In dit artikel kijken we naar de werking van BCAA’s en de meerwaarde van het gebruik van dit supplement tijdens het sporten.
 


Wat is BCAA?

In het Nederlands heten BCAA’s voluit Branched-Chain Amino Acids.
Dit worden ook wel de ‘vertakte-keten-aminozuren’ genoemd en ze bestaan uit de drie essentiële aminozuren leucine, isoleucine en valine.
Deze drie aminozuren maken één derde uit van de essentiële aminozuren en ongeveer 70 procent van het totale spiereiwit.

Voor de opbouw van spieren heb je eiwitten nodig.
Het menselijk lichaam maakt gebruik van 20 verschillende aminozuren welke proteïnen vormen.
Deze 20 aminozuren kunnen we opdelen in drie categorieën de essentiële, de semi essentiële en de niet essentiële aminozuren.
Er zijn 8 aminozuren essentieel, de overige aminozuren kan het lichaam zelfstandig uit de essentiële aminozuren opbouwen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Wat is de werking van BCAA?

BCAA’s worden door je lichaam gebruikt voor herstelwerkzaamheden.
Daarnaast worden BCAA’s gebruikt als de glycogeenvoorraden zijn uitgeput na een zware inspanning.
Ons lichaam beschikt zelf niet over de enzymen om leucine, isoleucine en valine aan te maken.
Alleen door voeding kan het lichaam BCAA’s aan de spieren leveren die nodig zijn voor een inspanning.

BCAA’s, en dan met name leucine, stimuleren rechtstreeks de eiwitsynthese (spieropbouwproces).
Er zijn tegenstrijdige meningen over het innemen van de combinatie van deze drie aminozuren.
Er zijn onderzoekers die aanbevelen om leucine samen met valine en isoleucine in te nemen.
De reden hiervoor is dat leucine dan beter opgenomen wordt.
Echter wordt dit advies in een recent onderzoek tegensproken.
Dit onderzoek geeft aan dat isoleucine en valine de opname van leucine niet verbeteren.

Spierherstel met bcaa

Het aminozuur leucine speelt een belangrijke rol bij het herstel van de spieren.
Hiervoor werkt het aminozuur leucine samen met de aminozuren valine en isoleucine.
De combinatie van leuncine, valine en isoleucine zorgen voor een stimulering van de eiwitsynthese.
Door deze versnelde eiwitsynthese herstel je sneller na een training en lopen je spieren minder schade op na een training.
Het effect van kortere herstelperioden tussen trainingen door zorgt ervoor dat je vaker iedere spiergroep kunt training.
Wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat je sneller gespierd kan worden.

Veel mensen welke beginnen met BCAA supplementen merken op dat zij na de trainingen ook minder spierpijn hebben.
BCAA’s spelen dus een rol tijdens en na de training.
Tijdens de training zorgen BCAA’s ervoor dat er minder spierschade aan de spieren ontstaat en na de training zorgen BCAA’s ervoor dat je sneller hersteld.
Zo is uit onderzoek gebleken dat je spierpijn (deels) kunt voorkomen door BCAA’s supplementen te gebruiken.

Uit een recent overzichtsartikel komt naar voren dat wanneer BCAA’s vlak voor en vlak na de training worden ingenomen, ze zorgen voor een verhoogde eiwitsynthese en een vermindering van de afbraak van spiereiwitten.

Toch zijn er tegenstrijdige bevindingen over het effect van BCAA’s op spiermassa.
Binnen het onderzoek van Stoppani e.a. kreeg een groep getrainde sporters gedurende 8 weken elke dag 14 gram BCAA’s.
Het resultaat is dat de BCAA-groep gemiddeld twee kilogram meer spiermassa opbouwde dan de groep die whey-eiwitten at.
Echter zijn er bij de onderzoeksopzet nogal wat kanttekeningen te maken.

Spiermassa met bcaa

Indien er onvoldoende koolhydraten (glycogeen) als bron van energie beschikbaar zijn voor de spieren dan zijn de BCAA aminozuren de eerste eiwitten in de spieren die als energiebron worden aangesproken.
Dit zal ervoor zorgen dat je spiermassa verliest.
Je spieren worden als het ware opgegeten door je spieren om energie te kunnen leveren.
Dat is dus ook wat er gebeurt als je aan het afvallen bent maar extreem weinig eet; je gaat veel spiermassa verliezen.
Door met BCAA supplementen ervoor te zorgen dat er altijd voldoende van deze aminozuren beschikbaar zijn voorkom je spierafbraak.

Andere onderzoeken laten geen significant effect zien van BCAA’s.
Het verschil in effect kan mogelijk verklaard worden doordat BCAA’s vaak in combinatie met andere voeding worden ingenomen.
En in veel eiwitrijke voeding zoals kip, vlees en ei zitten ook veel BCAA’s die er voor kunnen zorgen dat wij al over voldoende BCAA’s beschikken.
En wanneer het lichaam al over voldoende BCAA beschikt, heeft het weinig aan de extra aminozuren.

Binnen een recent overzichtsartikel stellen de onderzoekers dat er weinig bewijs is voor een effectieve werking van BCAA op het verhogen van spiermassa.
Ook stellen de onderzoekers dat losse aminozuren geen toevoegde waarde hebben als iemand al eiwitrijk eet.
BCAA’s hebben wel een toegevoegde waarde als je onvoldoende eiwitten eet.
Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor vegetariërs of veganisten om zo wel voldoende leucine binnen te krijgen.

Spieruithoudingsvermogen met bcaaBinnen verschillende onderzoeken is een effect gevonden van BCAA op een het uithoudingsvermogen.
Dit effect treedt vooral op bij beginnende (niet-ervaren) sporters.
De verklaring is dat BCAA het gevoel van vermoeidheid vermindert.
BCAA heeft namelijk een positieve invloed op de aanmaak van 5-HTP.

En het stofje 5-HTP speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van het hormoon serotonine.



Serotonine zorgt ervoor dat wij ons energiek voelen.

Er wordt geen duidelijke verklaring gegeven waarom dit effect niet bij gevorderde sporters optreedt.

Naar BCAA’s en hun rol in vetverbranding zijn meerdere onderzoeken gedaan die elkaar tegenspreken.
Het ene onderzoek geeft aan dat BCAA’s wel helpen bij de vetverbranding en een ander onderzoek spreekt dit weer tegen.
Als je het mij vraagt, zijn BCAA’s niet de juiste supplementen voor vetverbranding.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Zijn BCAA supplementen altijd nodig?

Op de vraag wat zijn BCAA’s en hoe ze werken hebben we in dit artikel antwoord gegeven.
De aminozuren leucine, valine en isoleucine hebben, in combinatie, veel voordelen voor het lichaam en de fysieke prestaties.
Maar betekent dit dat je altijd BCAA supplementen zou moeten gebruiken?

Nee, dit is niet zozeer het geval.

Zijn BCAA supplementen altijd nodig?Wanneer jij ruim voldoende eet en daarbij genoeg proteïnen binnen krijgt uit gevarieerde bronnen, dan haalt je lichaam hier genoeg aminozuren uit.

De meerwaarde van BCAA’s is het hoogst wanneer je dit gebruikt tijdens zware fysieke inspanning of wanneer je aan het afvallen bent en dus minder voedsel eet (en daardoor minder eiwitten uit je voeding haalt).


Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Wanneer moet je BCAA's nemen?

BCAA’s kun je op een aantal momenten nemen.
In principe kun je het dus op elk moment nemen.

Conclusie
  1. BCAA’s zijn drie essentiële aminozuren: leucine, isoleucine en valine.
  2. BCAA’s verbeteren mogelijk de prestaties bij een duurtraining bij beginnende sporters.
  3. BCAA’s voegen waarschijnlijk weinig toe als je al eiwitrijk eet.
  4. BCAA’s zijn geen effectieve fatburner.
  5. BCAA’s kunnen wel werken voor mensen met een tekort aan eiwitten.
    Echter, kun je kun je bij een eiwittekort beter extra een eiwitrijke maaltijd inplannen in plaats van dure supplementen aan te schaffen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Waar kan je BCAA kopen?


BCAA Amino

BCAA's zijn de meest populaire aminozuren onder sporters.
Dat is niet voor niets!
1/3 van je spiereiwit bestaat uit BCAA's en je kunt ze niet zelf aanmaken.
Ons hoogwaardig BCAA 2:1:1 poeder wordt middels een natuurlijk fermentatieproces onttrokken uit plantaardige bronnen en zo krijg je de zuiverste BCAA's.
Wil je optimaal resultaat?
Drink een serving BCAA Amino rustig op tijdens of direct na een zware training.
Body & Fit® BCAA Amino is direct oplosbaar in koud water.

Voordelen Body & Fit® BCAA Amino
  1. Instant BCAA
  2. Natuurlijke vegan BCAA's
  3. 8 gram BCAA's per serving
  4. Ideale BCAA 2:1:1 verhouding
  5. 22 doseringen
  6. Drink BCAA Amino voor-, tijdens of na de training
  7. Lekkere smaken
Ja! Ik wil BCAA Amino.



BCAA Powder

Onze BCAA's worden middels een natuurlijk fermentatieproces onttrokken uit plantaardige bronnen en zo krijg je de zuiverste BCAA's.
Goedkope "Chinese" BCAA's worden echter middels een chemisch hydrolysatieproces gewonnen uit haren of veren.
Hoe BCAA's worden gemaakt wordt vaak niet vermeldt door producenten maar wij adviseren om hier voorzichtig mee te zijn.
De meeste BCAA poeders met smaak bevatten slechts 50% BCAA's en de rest is aangevuld met suikers (soms wel 40% suiker) onze BCAA Powder met smaak bevat circa 80% BCAA's en heeft geen toegevoegde suikers.

Voor- en Nadelen
  1. Natuurlijke gefermenteerde BCAA's
  2. Heerlijke smaken
  3. Bevat geen suiker of vulmiddel
  4. Ook verkrijgbaar zonder smaak- en zoetstof
  5. Niet iedereen vind een poeder fijn, kies dan voor BCAA Caps of BCAA Tabs
Ja! Ik wil BCAA Powder.


Kijk onze uitgebreide assortiment met bcaa producten in onze shop:
BCAA van Body en Fit shop
of
BCAA van XXLNutrition
Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  


Wil jij ook meer progressie
en alles uit je training halen?


Volg dan het nieuwe FIT-programma Sterk & Gespierd en haal het maximale uit jouw krachttraining!

Ontdek welke wetenschappelijke principes, schema’s en oefeningen de grootste impact hebben op jouw kracht en spiergroei.

Het complete programma sterk en gespierdHet complete programma
Meer dan 150 pagina’s aan informatie met alles dat je moet weten om zo effectief mogelijk een sterk en gespierd lichaam te krijgen.


Het complete programma sterk en gespierdFitnessschema’s
Opbouwende trainingsschema’s voor beginners en gevorderden met speciaal geselecteerde oefeningen volgens Nicks bewezen aanpak, zodat je precies weet wat je te doen staat.


Het complete programma sterk en gespierdOefeningenbibliotheek
Oefeningenbibliotheek met duidelijke video-instructies van alle fitnessoefeningen, zodat je precies weet hóe je moet trainen (en blessures voorkomt).





Fit sterk en gespierd

Wil jij meer progressie en alles uit je training halen?



Volg dan het nieuwe FIT-programma
Sterk & Gespierd
en haal het maximale uit jouw krachttraining!




Ja! Ik wil ook sterk en gespierd worden!





Waardevol? Doe me een plezier en deel het artikel op social media!

pin it
share
 

Er zijn nog geen reacties.
 

Plaats een reactie