Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten - Fitasport.nl

ZMA is een natuurlijk product en stimuleert een gezonde hormoonspiegel

ZMA is een natuurlijk product en stimuleert een gezonde hormoonspiegel


By Fitasport |  29-03-2018 | Voedingssupplementen | 0 Reacties 

ZMA is een voedingssupplement dat verschillende stoffen bevat die een positieve invloed hebben op verschillende hormonen die een rol spelen bij het herstelproces na een zware training.
ZMA bevat onder andere zink en zink draagt bij aan een normale testosteronspiegel.
Testosteron is een hormoon dat een belangrijke rol speelt bij herstel en het opbouwen van spieren.

Een andere stof dat ZMA bevat is magnesium. Magnesium speelt een belangrijke rol bij eiwitsynthese.
Eiwitsynthese Eiwitsynthese, ook wel proteïne- of eiwit-biosynthese genoemd, is 'het aanmaken' (de synthese) van eiwitten binnen een organisme. Er zijn vele tienduizenden soorten mogelijke eiwitten. Voorbeelden zijn keratine, een eiwit in nagels en haren, en hemoglobine, voorkomend in rode bloedcellen. De structuur van deze eiwitten is gecodeerd opgeslagen op het DNA. is een proces dat van invloed is op spierherstel.
Vitamine B6 is de andere belangrijke stof die dit voedingsupplement bevat en speelt een belangrijke rol bij het opbouwen van aminozuren.
Aminozuren zijn van invloed op het opbouwen van spiermassa en het tegengaan van de afbraak van spiermassa.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de invloed van ZMA op het testosteronniveau vooral werkt voor mensen met een tekort aan zink en magnesium.
 

Wat is het ZMA supplement

De afkorting ZMA staat voor Zink Monomethionine Aspartaat en bestaat uit samenvoeging van zink, magnesium en vitamine B6.
Deze ingrediënten hebben een paar belangrijke eigenschappen en is een veel gebruikte supplement onder bodybuilders en fanatieke sporters.

Normaal gesproken is het een volledig natuurlijk product dat de spierkracht en anabole hormonen bij getrainde mensen aanzienlijk zou kunnen verhogen.
Zink is bijvoorbeeld vooral belangrijk vanuit een bodybuilding oogpunt vanwege zijn rol in de productie van testosteron.
Het is hierbij belangrijk om te beseffen dat een hoge inspanningscapaciteit kan leiden tot het verlies van vitaminen en mineralen in je lichaam.

ZMA bestaat uit 3 verschillende ingrediënten, namelijk zink, magnesium en vitamine B6.
De eerste twee zijn de meest belangrijke mineralen voor een krachtsporter.
Deze ingrediënten zorgen ervoor dat je spieren beter tot rust komen waardoor jij beter en dieper slaapt.

Het supplement wordt ook gebruikt als testosteronbooster, Body & Fitshop beheerst zelfs dat het maar liefst zorgt voor 33,5% meer vrij testosteron.
Ook helpt het je om beter en dieper te slapen.
Zo had ik voorheen aan 8 of 9 uur slaap niet eens voldoende en nu doe ik het dikwijls met minder dan 6,5 uur slaap.

Een veelgehoorde bijwerking van het supplement ZMA is dat je meer gaat dromen, dat komt omdat je dieper slaapt.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Is ZMA een testosteronbooster?

Is ZMA een testosteronbooster?Er zijn wel meer meer middelen geïntroduceerd als wondermiddel zowel legaal als, niet werkend of zelfs illegaal.
In veel van die gevallen bleek achteraf dat de studies die resultaat uitwezen vaak in opdracht van de fabrikanten werden uitgevoerd.
Resultaten in de praktijk bleken vaak tegen te vallen.

Zo zijn er over Tribulus Terestris al meerdere onafhankelijke studies gepubliceerd (tenminste, niet afhankelijk van de fabrikant) die aantonen dat het weinig tot niets doet en mogelijk ongewenste en onverwachte bijwerkingen kan hebben.

Hoe zit het dan met ZMA?
Het is in ieder geval interessant om wat meer te weten over de uitvinder van ZMA, de ‘supplementengoeroe’ Victor Conte van Bay Area Laboratory Co-Operative (BALCO).
Ik zal er hier niet uitgebreid op ingaan.
Zoek echter even op termen als: “Doping BALCO”, “rechtzaak Barry Bonds en/of Marion Jones”, “promotie ZMA voor gratis doping”.
Het zal waarschijnlijk je beeld over dit product al wat kleuren.

Zink zou van toegevoegde waarde zijn omdat het een belangrijke reguleerder is van het testosteronniveau door het enzym 5alpha-reductase te remmen in de omzetting van testosteron in dihydrotestosteron (DHT).
DHT remmende middelen kunnen in bepaalde gevallen gunstig zijn (bij bijvoorbeeld haaruitval).

Van magnesium is in studies aangetoond dat het een positieve invloed heeft op spierkracht.

Vitamine B6 helpt tenslotte zink in diens beperkende rol op de omzetting testosteron naar DHT.

Een combinatie van deze mineralen en een vitamine zou dus inderdaad spierkracht bevorderend moeten zijn toch?
De onderzoeken laten echter het hierboven beschreven bekende beeld zien van verschillende resultaten tussen onderzoeken door de fabrikant en onafhankelijke onderzoeken.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Wat is de werking van ZMA?

Wat doet ZMA?Atleten hebben vaak lagere niveaus van zink en magnesium als gevolg van overmatig zweten of onvoldoende eten.
Lage niveaus van zink en magnesium hebben een erg negatief effect op de spiergroei.
Tevens speelt zink een cruciale rol bij eiwitsynthese en celgroei.
Het is dus duidelijk dat mensen deze mineralen en vitaminen nodig hebben.

Wat ZMA uniek maakt is de vorm van de zink en de verhouding waarin het wordt gecombineerd met magnesium en B6.

Zink: Zink heeft een positief effect op het testosterongehalte in ons bloed en het draagt bij aan een soepele stofwisseling. Daarnaast heeft zink een gunstige invloed op ons immuunsysteem en helpt het bij de opbouw van (lichaams)eiwit.

Zinktekorten kunnen ook tot veel verschillende klachten leiden.
Wederom slaapstoornissen, maar ook gedragsstoornissen en depressie.

Zinktekorten komen regelmatig voor.
Als oorzaak wordt vooral eenzijdige, suikerrijke, voeding genoemd, maar ook zweten door intensieve inspanning en zelfs mannelijke ejaculaties (3-4mg per keer als je het echt wilt weten).

Verdere tekenen van een tekort zijn o.a. haaruitval, verminderde weerstand en verminderd smaak- en reukvermogen.

Zink komt voor in o.a. rood vlees, eieren en kaas, sesamzaad, tarwezemelen oesters, amandelen, pompoenzaden en zonnebloempitten.
Het lichaam is niet in staat zink op te slaan.
Het is dus nodig elke dag voldoende binnen te krijgen.

Magnesium: Magnesium verbetert de werking van onze spieren, stimuleert de eiwitsynthese en bevordert de energiestofwisseling.

Magnesium is betrokken bij meer dan 300 metabolische reacties.
Het is essentieel voor botkracht, een sterk immuunsysteem, spiercontracties en een gezond zenuwstelsel.
Een tekort aan magnesium is een belangrijke oorzaak van een slechte slaap en kan ook leiden tot insuline ongevoeligheid.

Een tekort aan magnesium kan tot een groot aantal, zeer diverse klachten leiden waaronder slaapproblemen en spierkrampen en spasmen.
Eerste tekenen kunnen o.a. een trekkend ooglid of kramp in de kuiten tijdens de slaap.

De magnesium in ZMA zou dus voor deze resultaten kunnen zorgen indien er sprake is van een tekort.
Dit tekort kan je echter makkelijk verhelpen met je voeding (volkorenprodukten, tarwekiemen, groene planten, cacao, noten, sojabonen, melk, lijnzaad).
Als je moeite hebt om het met je voeding op te lossen dan is een goede multivitamine of apart magnesium supplement handig.

Vitamine B6: Vitamine B6 stimuleert de werking van verschillende hormonen in ons lichaam.
Daarnaast draagt B6 bij aan de eiwitstofwisseling en levert het een bijdrage aan de energievoorziening in onze spieren.
Voor sporters is het belangrijk om voldoende vitamine B6 binnen te krijgen, het vermindert namelijk vermoeidheid en lusteloosheid.

Vitamine B6 helpt het lichaam om eiwitten om te zetten in energie.
Sommige onderzoeken hebben zelfs aangetoond dat het samen met foliumzuur en B12 werkt om het risico op een hartaanval te verminderen.

Alle drie de mineralen zijn krachtig, maar samen kunnen ze nog effectiever zijn.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

De voordelen van ZMA

ZMA kent tal van voordelen, het grootste voordeel vindt ik de ondersteuning die het biedt bij het slapen.
De voordelen die ZMA met zich meebrengt.
  1. Ondersteunt bij het slapen
  2. Verhelpt eventueel gebrek aan energie
  3. Zorgt voor (extra) spiergroei
  4. Kan zorgen voor krachttoename
  5. Helpt bij het aanmaken van botweefsel
  6. Zorgt in veel gevallen voor een verhoging van het testosteron

Wat zijn nog meer de voordelen van ZMA?
  1. Hormoon verbetering
    De studie die meestal gebruikt wordt om de effecten van ZMA te ondersteuning is uitgevoerd door de Western Washington University.
    12 rugby spelers namen s’avonds ZMA voor acht weken, een aparte groep kreeg een placebo pil.
    De atleten die ZMA namen hadden 2,5 keer meer spierkracht winsten dan de placebogroep, de ZMA-groep steeg met 11,6% in vergelijking met 4,6% bij de placebogroep.
    De ZMA groep had ook een 30% stijging van het testosteron niveau, echter had de placebo groep ook een stijging van 10%.
    Opmerkelijk was dat er geen veranderingen waren in het lichaamsgewicht van beide groepen, wat wellicht kan suggereren dat ZMA geen effect heeft op de spiermassa.

    Wel is het zo dat een recent onderzoek suggereert dat het gebruik van ZMA geen significante effecten heeft op testosteron niveaus en het metabolisme van testosteron bij proefpersonen die voldoende zink via de voeding hebben geconsumeerd.
  2. Spierafbraak vermindering
    Tijdens het trainen kan het lichaam en zijn spieren worden afgebroken om energie te produceren, dit wordt katabolisme genoemd.
    Hoe korter de afbraak fase hoe sneller de anabolistische fase start (de fase waarin je spieren zich herstellen) en hoe sterker je kunt worden.
    Hoewel verschillende bedrijven vertellen over het vermogen van ZMA om afbraak tijdens de training te verminderen, is er geen overtuigend bewijs om dit te bevestigen.
  3. Kan het immuunsysteem stimuleren
    Het is bewezen dat zink het immuunsysteem kan versterken en dat een tekort aan zink de tijd van een verkoudheid kan verlengen, spieratrofie kan veroorzaken en kan zorgen voor een lagere eetlust.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Wat zijn de ervaringen met Anabolic ZMA

Wat zijn de ervaringen met Anabolic ZMA

Mijn ervaring met Anabolic ZMA komt erop neer dat het zeker gunstige effecten heeft, maar dat je niet moet verwachten dat je opeens 2.5x zo sterk bent als voor het gebruik!
Qua toename van kracht merkte ik vrij weinig.
De bewering over de toename van het vrije testosteron kan ik niet controleren, hiervoor zou ik mijn hormoonspiegels moeten laten testen.
Voor iemand van mijn leeftijd (23 jaar) lijkt een product dat testosteron stimuleert niet heel nuttig, aangezien je natuurlijke waardes rond deze periode op hun hoogst zijn.
Voor iemand met een, van nature, lage test spiegel of iemand die boven de 35 is kan een testosteron booster wel van waarde zijn.

Uit een Duits onderzoek blijkt ook dat ZMA geen effect heeft op de testosteronwaardes in ons lichaam.
In dit onderzoek werden de hormoonwaardes van de participanten voor en na het onderzoek getest en er bleek geen verschil te zitten in deze waardes.

Het grote voordeel van Anabolic ZMA zit mij in de verbetering van de nachtrust.
Ik merk duidelijk dat ik beter in slaap kom en ook niet meer wakker wordt ‘s nachts.
Hierdoor word ik de volgende ochtend uitgeruster en fitter wakker.
Bovendien zorgt een goede nachtrust voor een beter herstel van je lichaam, oftewel indirect stimuleert ZMA wel de opbouw van kracht en spieren.
Leuke bijwerking is ook dat ik meer ging dromen en deze dromen ook bewuster meemaakte en beter kon onthouden.

Bovendien levert ZMA een goede dosering van eerder genoemde mineralen, waardoor een tekort aan deze mineralen minder snel optreedt.

Ik ga eerlijk tegen jullie zijn en ik moet zeggen dat je lichaam wel ‘immuun’ lijkt te worden voor de werking van ZMA.
Voor de zomervakantie heb ik dit product een langere tijd achter elkaar gebruikt en ik merkte dat de effecten minder waren na een tijdje.

In de zomerperiode heb ik door de vakantie bijna geen ZMA gebruikt en toen ik dit afgelopen week weer op heb gepakt begreep ik direct waarom ik het product ook alweer had aangeschaft.
De werking ervan was de eerste nacht weer zoals in het begin: insane.

ZMA zorgt ervoor dat ik minder slaap nodig heb omdat het ervoor zorgt dat je in een diepere slaap belandt, waardoor je spieren en je lichaam beter tot rust komen.
Waar ik voorheen minimaal 8 á 9 uur slaap nodig had om normaal te kunnen functioneren, had ik nu al genoeg aan een uurtje of 6,5 per nacht.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Conclusie over het gebruik van ZMA

Tja, wat is werken?
Als je vraagt of er mensen zijn die profijt hebben van dit supplement dan is het antwoord ja.
Als je vraagt of het testosteron en IGF-1 niveau’s kan doen stijgen, is het antwoord waarschijnlijk nee.

Twijfel je over een eventueel magnesium- of zinktekort, dan ben je even goed geholpen met een goede multivitamine waar ze beide inzitten of een apart zink en/of magnesium supplement afhankelijk van de persoonlijke behoefte.

ZMA in voeding

De mineralen zink, magnesium en de vitamine B6 komt ook voor in voeding.
Zink komt van nature bijvoorbeeld voor in vlees, kaas of graanproducten.
Magnesium komt ook voor in graanproducten maar daarnaast ook in groente en melkproducten.
Vitamine B6 komt van nature voor in vlees, eieren maar ook in graan- en melkproducten.

Zink, magnesium en vitamine B6 zijn van nature in veel voedingsmiddelen aanwezig.
Zink is onder andere veel te vinden in rundvlees en ander rood vlees, schaaldieren (zoals oesters en garnalen), noten en peulvruchten.
De biologische beschikbaarheid is hoogst bij vlees, eieren en vis vanwege de aanwezigheid van cysteïne en methionine, deze aminozuren verbeteren de zink absorptie in het lichaam.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium zijn onder andere bananen, noten, bruine rijst, melk en spinazie.
Vitamine B6 is veel te vinden in granen, bananen, zalm, aardappelen, kip en kalkoen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Waar kan je ZMA kopen?


Anabolic ZMA

Anabolic ZMA, is een specifiek geformuleerde mineralen formule.
ZMA bevat zink bisglycinaat, magnesium oxide en vitamine B6.
ZMA is een compleet natuurlijk product en wordt vooral door bodybuilders en fanatieke sporters veel gebruikt.

ZMA samenstelling:
Vitamine B6 - vitamine B6 draagt bij aan de activiteit van hormonen, in het lichaam.
Ook is vitamine B6 goed voor de eiwitstofwisseling/productie.
Daarnaast levert het een bijdrage aan de energievoorziening in de spieren.
Voor sporters is vitamine B6 helemaal belangrijk, het heeft namelijk een gunstige invloed op de vermindering van vermoeidheid en moeheid.

Zink - om mee te beginnen draagt zink bij tot de instandhouding van normale testosterongehalten in het bloed.
Daarnaast draagt zink bij tot een normaal metabolisme van macronutriënten, vitamine A en een normaal zuur-basemetabolisme.
Ook draagt zink bij tot de normale werking van het immuunsysteem.
Tevens helpt zink bij het opbouwen van (lichaams)eiwit.

Magnesium - draagt bij tot een normale werking van de spieren, helpt bij de normale eiwitsynthese, is goed voor het celdelingsproces en bevordert de energiestofwisseling.

De dosering is bij dit product erg belangrijk.
Je kunt niet zomaar een multi-vitamine nemen, wil je echt resultaten behalen.

Met Anabolic ZMA weet je zeker dat je resultaat behaalt:
Anabolic ZMA bevat precies de juiste doseringen:
Vitamine B6: 1,65 mg (118%)*, Magnesium: 150 mg (40%)*, Zink: 10 mg (100%)*
* Referentie Inname van een gemiddelde volwassene (8.400 kJ/2.000 kcal).

Anabolic ZMA is een zeer veilig product zonder bijwerkingen.
Elke verpakking is voldoende voor 90 dagen.

Ja! Ik wil Anabolic ZMA.



ZMA XXLNutrition

Wat kan ik van ZMA verwachten?

Bij ZMA hebben we het over een product dat voor iedereen van belang kan zijn.
Het bestaat uit drie belangrijke stofjes: Zink, Magnesium en Vitamine B6.
Zink en Magnesium spelen belangrijke rollen bij tal van verschillende lichaamsprocessen.

Wij leveren de beste kwaliteit ZMA tegen een scherpe prijs.
Per verpakking maar liefst 120 capsules.

Gebruik
Neem als aanvulling op je dagelijkse voeding 4 capsules per dag (vrouwen 3 capsules per dag).
Wij raden aan de capsules op een lege maag, 30 tot 60 minuten voor het slapen gaan, in te nemen.
Indien je voor het slapen Night Protein neemt of kwark eet: neem dan de capsules 30 min voordat je dit eet of drinkt.

Voor- en Nadelen

Ja! Ik wil ZMA XXLNutrition.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  


Wil jij ook meer progressie
en alles uit je training halen?


Volg dan het nieuwe FIT-programma Sterk & Gespierd en haal het maximale uit jouw krachttraining!

Ontdek welke wetenschappelijke principes, schema’s en oefeningen de grootste impact hebben op jouw kracht en spiergroei.

Het complete programma sterk en gespierdHet complete programma
Meer dan 150 pagina’s aan informatie met alles dat je moet weten om zo effectief mogelijk een sterk en gespierd lichaam te krijgen.


Het complete programma sterk en gespierdFitnessschema’s
Opbouwende trainingsschema’s voor beginners en gevorderden met speciaal geselecteerde oefeningen volgens Nicks bewezen aanpak, zodat je precies weet wat je te doen staat.


Het complete programma sterk en gespierdOefeningenbibliotheek
Oefeningenbibliotheek met duidelijke video-instructies van alle fitnessoefeningen, zodat je precies weet hóe je moet trainen (en blessures voorkomt).





Fit sterk en gespierd

Wil jij meer progressie en alles uit je training halen?



Volg dan het nieuwe FIT-programma
Sterk & Gespierd
en haal het maximale uit jouw krachttraining!




Ja! Ik wil ook sterk en gespierd worden!





Waardevol? Doe me een plezier en deel het artikel op social media!

pin it
share
 

Er zijn nog geen reacties.
 

Plaats een reactie