Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten - Fitasport.nl

Afvallen is lastig! Ontdek de 10 valkuilen waarom je de overtollige kilos maar niet kunt kwijtraken en hoe je wel verantwoord en gezond kunt afvallen

10 Veel voorkomende valkuilen bij afvallen
En hoe je wel verantwoord en gezond kunt afvallen


By Fitasport |  24-02-2018 | Afvallen | 0 Reacties 

Soms houden we onszelf voor de gek.
We vertellen onszelf en iedereen die het horen wil dat we proberen gewicht te verliezen maar in de praktijk maken we dagelijks foute keuzes in ons dieet die we dan met valkuilen en halve waarheden vergoelijken en die ervoor zorgen dat de overtollige kilo's maar niet kwijtraken.

Ons lichaam kunnen we echter niets wijsmaken, dat ziet alleen wat we erin stoppen en hoe we het metaboliseren.
Hier een lijstje met de tien meest voorkomende valkuilen die er voor zorgen dat gewichtsverlies niet altijd even goed gaat!
 

Je niet goed voorbereiden

Veel mensen die willen afvallen, beginnen aan een nieuwe poging zonder zich zelf goed voor te bereiden.

Hoe cliché het ook klinkt, een goede voorbereiding is het halve werk.

Als je goed voorbereid van start gaat vergroot je de kans op succes.
Je komt hierbij uiteraard verleidingen tegen, maar als je van tevoren een plan maakt, ben je hier veel beter tegen bestand.

Zelfkennis is heel belangrijk bij gewichtsverlies.
Zelfkennis gaat over het bewustzijn van je valkuilen, zwaktes, ongezonde gewoontes, maar ook waar je gezonde gewoontes, kansen en krachten liggen.

Vraag jezelf af wat de redenen zijn waarom je te zwaar bent geworden.
Welke eetgewoontes hebben hier zoal aan bijgedragen?
Of beweeg je te weinig?
En aan welke vaardigheden ga je werken om deze eetgewoontes te veranderen?

Heb je moeite met een goede voorbereiding?
Start dan met ons gratis stappenplan om af te vallen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Te streng zijn voor jezelf

De tweede valkuil die ik vaak terugzie in de praktijk is dat mensen te streng zijn voor zichzelf.
Omdat het de vorige keer niet is gelukt pak je je zelf nog harder aan.
Je gaat op een super strak eetregime, waarbij je geen lekkernijen meer mag hebben.
Deze strategie is maar vaak kort vol te houden.

Kortom: wees niet te streng voor jezelf.
Stel je weegt 90 kg en je wilt 82 kg wegen.
Eet dan ook als iemand van 82 kg.
Dit betekent dat je best wel eens een borreltje kan drinken of een ijsje kan eten.
Het gaat er vooral om dat je leert om de ongezonde gewoontes aan te pakken die ervoor zorgen dat je te zwaar bent geworden of dat je niet meer afvalt.
Een keer een ijsje eten heeft hier weinig mee te maken.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Voedingsgroepen schrappen

Deze valkuil sluit aan bij het vorige punt.
Veel mensen die gaan diëten sluiten bepaalde producten uit.
Bijvoorbeeld ik eet geen suiker meer.
Of ik schrap zoveel mogelijk koolhydraten.
Dit werkt niet.
Voeding heeft namelijk ook een sociale functie.
Wanneer je jezelf van alles ontzegt wordt het ook steeds moeilijker om bijvoorbeeld met anderen te eten.

Dit is een belangrijke reden waarom het schrappen van voedingsgroepen niet lang vol te houden is.
Daarnaast is het ook ongezond om bijvoorbeeld langdurig koolhydraten te schrappen.
Wil je hier meer over weten?
Lees dan hier meer over het koolhydraatarmdieet.
Of maak dit heerlijk koolhydraatarm recept De koolhydraatarm Baskische kabeljauw is onweerstaanbaar lekker.

Ons advies is om je zoveel mogelijk te houden aan de richtlijnen van de Schijf van 5.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Je eigen wilskracht overschatten

De eigen wilskracht wordt vaak overschat.
Terwijl dit niet de meeste slimme methode is om jezelf staande te houden tijdens een risicosituatie.
Want hoe vaak heeft het blind vertrouwen op je wilskracht je succes opgeleverd?

Zorg ervoor dat je je wilskracht zoveel mogelijk spaart en alleen gebruikt wanneer het echt nodig is.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Afvallen is lastig!

Onrealistisch verwachtingen

Een andere misvatting zijn de onrealistische verachtingen.
Bijvoorbeeld vijf kilogram vetverlies in één maand.
De gedachte is dat je veel gewicht kunt verliezen als je maar hard genoeg werkt.

Helaas is dit niet waar en is afvallen en gedragsveranding vaak erg lastig.
Sommige gewoontes zitten diep in ons brein geslepen.
Het heeft tijd nodig om deze gewoontes te veranderen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Niet bewust eten en kleine verleidingen over het hoofd zien

Eet je wel eens tijdens het tv kijken of terwijl je aan het autorijden bent?
Een grote kans dat je dan meer eet dan als je je compleet focust op wat je eet.
Wanneer je bewust eet registreer je namelijk veel beter hoe vol je zit.

Daarnaast kunnen relatief kleine verleidingen er voor zorgen dat je niet afvalt.
Je kunt dan denken aan voorbeelden zoals een plakje worst bij de supermarkt, of voorproeven tijdens het koken, een plakje kaas uit de koelkast en een handje chocoladepinda’s.
Deze relatief kleine verleidingen kunnen samen voor behoorlijk wat kilocalorieën zorgen en het afvallen belemmeren.
Wees hier bewust van en maak gedragsregels die jou hierbij helpen.

Voorbeelden van gedragsregels.
  • Eet niks tijdens het koken
  • Eet niet direct uit de koelkast
  • Bewaar geen eten in je auto of op het bureau.
  • Doe geen andere dingen tijdens het eten.

Vind je dit lastig?
Schrijf deze dan op en plak het op je koelkast.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Jezelf voor de gek houden

De volgende valkuil heeft te maken met dat wanneer ons gedrag niet in lijn ligt met wat wij eigenlijk willen en er verschillende psychologische beschermingsmechanismen kunnen optreden.
Deze zorgen ervoor dat je het ongezonde gedrag gaat verantwoorden.
Hieronder staan twee veel voorkomende mechanismen toegelicht.
  1. Rationaliseren:
    Stel je eet een reep chocola.
    Dit wil je eigenlijk niet, maar je gaat het gedrag voor verantwoorden door verschillende redenen te bedenken.
    Zoals ik heb ook een hele zware dag gehad.
  2. Ontkennen:
    Bij ontkennen houd je je zelf voor de gek.
    Je denkt bijvoorbeeld dat je prima met stress om kan gaan en makkelijk van de chips af kan blijven, terwijl uit het verleden is gebleken dat dat niet het geval is.
Het is van belang om bewust te zijn van deze psychologische mindfucks.
Zodat wanneer ze optreden je er effectieve gedachten tegenover kunt zetten.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Jezelf veroordelen

Ik zie dat veel clienten zich aan het begin nog veroordelen als ze een fout maken.
Hierdoor voelen ze zich schuldig.
En dat hoeft niet, want dit werkt juist averechts voor je motivatie.
Daarnaast is het normaal om fouten te maken.
Bijna iedereen maakt tijdens het afvallen misstapjes.
Het is bij een terugval de kunst om te leren van je fouten en je te focussen op wat je de volgende keer beter kunt doen.
En ook te kijken wat er allemaal al goed gaat en hoe je dat is gelukt.
Dit geeft vaak meer zelfvertrouwen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Het what the hell effect

Het zogenoemde what the hell effect werkt vrij simpel, namelijk dat je bij een kleine misstap denkt dat het allemaal verpest is en niks meer uitmaakt.
Een voorbeeld: je hebt 1 dag wat minder gezond gegeten door de drukte, en stopt vervolgens met je hele gezonde levensstijl.
Deze gedachtes vergroten de kans op een terugval.

Het is van belang om te leren op een realistische manier naar een situatie te kijken.
Een kleine misstap wil niet zeggen dat het allemaal niets meer uitmaakt.
Fouten maken hoort bij het proces.
Zolang je de gezonde gewoontes maar zo snel mogelijk weer oppakt, zodat je in het ritme blijft.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Jezelf compenseren met eten

Veel stress heeft vaak een slechte invloed op je gezonde gewoontes.
Tijdnes stressvolle periodes zie je dan dan ook vaak meer hunkering naar lekkernijen, of juist dat mensen vergeten te eten.
Juist dan is het belang om bewust te leven en jezelf beloont met andere dingen.
Laat je bijvoorbeeld een massage, maak een ontspannen wandeling of ga naar een leuke film.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  


Wil jij ook thuis aan de slag om jouw droomlichaam te realiseren.


Volg dan het nieuwe 'Het stappenplan voor een fit lichaam' voor een Slank & Strak lichaam.

Alles wat jij moet weten voor effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam.

De handvaten om jouw persoonlijke doel te realiserenDe handvaten om jouw persoonlijke doel te realiseren
De FIT Methode is een 350+ pagina tellent fysiek boek dat je thuisgestuurd krijgt. Lees hieronder hoe wij jou gaan helpen fitter te worden.


Een fit lichaam begint bij weten wat je moet doen.Alle belangrijke informatie.
Een fit lichaam begint bij weten wat je moet doen. Beschikken over de juiste informatie over bewegen en eten is cruciaal om progressie te boeken en je persoonlijke doel te bereiken.


Direct aan de slag met je zelf opgestelde voedingsschema, fitnessschemaDirect aan de slag.
Met alle kennis op zak over fitter worden kun je aan de slag. Met je zelf opgestelde voedingsschema, fitnessschema’s, onze oefeningenbibliotheek en de FIT-app helpen we je op weg.



Het stappenplan voor een fit lichaam

Wil je vet verliezen, meer spiermassa, of gewoonweg fitter worden?



Volg dan het nieuwe 'Het stappenplan voor een fit lichaam'

Alles wat jij moet weten voor effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam.



Ja! Ik wil ook Het stappenplan voor een fit lichaam





Waardevol? Doe me een plezier en deel het artikel op social media!

pin it
share
 

Er zijn nog geen reacties.
 

Plaats een reactie