" "

Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten - Fitasport.nl    Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten


Ontdek hoe ook jij succesvol kunt afvallen en 7 Tot 12 kilo kan verliezen in 10 weken tijd

Ontdek hoe ook jij succesvol kunt afvallen
en 7 Tot 12 kilo kan verliezen in 10 weken


By Fitasport |  01-08-2017 | Afvallen | 0 Reacties 

Kun je 7 tot 12 kilo afvallen in 10 weken? Of misschien wel 10 kilo afvallen in 1 week?
Als je het internet mag geloven wel.
Er zijn zelfs sites die schema´s hebben gemaakt om deze aantallen kilo´s te verliezen.
Dit kan je moeiijk zo zeggen omdat het af hangt per individu wat je afvalt.

Het aantal kilo´s dat je kunt afvallen is namelijk afhankelijk van je gewicht, je vetpercentage en dergelijke gegevens.
Daarom zetten we hieronder een aantal zaken op een rijtje zodat jezelf kan beoordelen hoe het voor jouw zit.
 

Verantwoord afvallen per week.

In de tijd van de oermens waarin voedselschaarste heel gebruikelijk was heeft ons lichaam zich ontwikkeld om energie op te slaan in vet.
Tegenwoordig is dit in het rijkere Westen doorgaans niet meer het geval en de voedingsmiddelenindustrie zorgt voor de aanvoer van niet alleen veel, maar ook energierijke voedingsmiddelen.
Door deze twee zaken kan de energiebalans doorslaan.

Het lichaam is gemaakt om alles wat het binnenkrijgt zo efficiënt mogelijk op te slaan voor tijden van nood.
Blijft deze schaarste echter uit, zoals tegenwoordig, dan neemt de hoeveelheid vet in het lichaam toe.

Dikke mensen hebben veel meer kans op allerlei kwalen dan slanke mensen.
Kankers, hart- en vaatziekten en suikerziekte zijn voorbeelden van ziekten, waarvan de kans op het krijgen ervan daalt na een aantal kilo´s af te zijn gevallen.

Om af te vallen moet ervoor gezorgd worden, dat er netto meer energie verbruikt wordt, dan dat er binnengekregen wordt.

De volgende vier soorten stoffen leveren energie: vet, koolhydraten/glucose, eiwit en alcohol.
Deze energie wordt door het lichaam voor de volgende vier zaken gebruikt: voor warmteproductie, om te bewegen, voor weefselonderhoud en voor weefselopbouw.
Een manier van afvallen kan door middel van het minder innemen van de vier energieleverende stoffen.
De tweede manier is ervoor te zorgen dat het lichaam meer energie gebruikt. De laatste manier is de combinatie van de twee.

De gemiddelde energieleverantie van koolhydraten ligt al jaren zo rond de veertig procent bij de Nederlandse en Vlaamse bevolking.
Verantwoord afvallen is het meest effectief door middel van het beperken van koolhydraten.

In het algemeen is dit effectiever dan het beperken van vetten en vooral eiwitten.
Het gaat hierbij met name om het beperken van koolhydraten in de vorm van suiker en suikerrijke producten, de zogenaamde enkelvoudige koolhydraten.
Men moet hierbij niet overdrijven want het lichaam heeft dagelijks koolhydraten nodig, vooral de meervoudige koolhydraten.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

BMI Body Mass Index.

BMI staat voor Body Mass Index. BMI is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte.
Tegenwoordig wordt de BMI onder andere door de Wereldgezondheidsorganisatie en de Amerikaanse overheid gebruikt.
Hoewel de BMI een eenduidig criterium lijkt, wordt de betekenis van deze maat in Nederland in zowel de wetenschappelijke als maatschappelijke overgewichtarena en ondergewichtarena betwist.

Onder epidemiologen, bewegingswetenschappers en partijen als de Obesitasverening wordt de BMI anders gepercipieerd en gevalideerd.
Hoewel het overgewichtdebat een eenduidige discussie lijkt, komt na een analyse van de wetenschappelijke literatuur en interviews met verschillende partijen in Nederland een heel ander beeld van gebruik en constructie van de BMI naar voren.

De berekening gaat als volgt BMI = gewicht in kg / de lengte in kwadraat B.V. iemand van 1,73 lang en 90kg zwaar is de BMI 90/ (1,73 x 1,73) = 30 kg/m2.

BMI indexHet bijzondere van de BMI is dat deze voor mannen en vrouwen vrijwel gelijk uitvalt, hetgeen voor biometrische getallen zeldzaam is.
Daarnaast is deze index redelijk onafhankelijk van de leeftijd.
Dit maakt het mogelijk voor alle volwassenen dezelfde richtlijnen te hanteren.



Interpretatie van de quetelet index voor volwassenen.
 BMI Index  Interpretatie 
 minder dan 18,5  ondergewicht 
 18,5 tot 25  normaal gewicht
 25 tot 27  licht overgewicht
 27 tot 30  matig overgewicht
 30 tot 40  ernstig overgewicht
 meer dan 40  ziekelijk overgewicht 

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

 

Welk dieet past het beste bij jou?

Er zijn heel veel verschillende soorten diëten. Een aantal zal ik hier onder noemen.

Caloriearm dieet

Een caloriearm dieet wordt door veel mensen gevolgd als zij willen afvallen.
Heel weinig eten, absoluut geen voeding met vet en de hele dag door calorieën tellen.
Want hoe minder je eet en hoe minder vet je binnenkrijgt, hoe meer je afvalt.
Of toch niet?
Is een caloriearm dieet wel echt zo efficiënt als je gewicht wilt verliezen?
En hoe gezond of ongezond is een caloriearm dieet eigenlijk?
Horen we calorieën te tellen en vet te vermijden of is dit niet de oplossing?

‘Hoeveel calorieën zouden daar in zitten?’.
Een vraag of gedachte die iedereen wel eens heeft gehad bij het eten, kopen of bereiden van voeding.
Onze samenleving associeert overgewicht namelijk al gauw met te veel calorieën in ons eten.

Caloriearm dieetWe hebben jaren geleerd dat bepaalde voeding goed voor ons is, zoals brood, ontbijtgranen, pasta, rijst en aardappels.
Maar sinds kort zijn we er achter gekomen dat deze producten ons eigenlijk steeds zieker en ongezonder maken.
Ons lichaam zet deze voedingsmiddelen met veel koolhydraten namelijk vrijwel meteen om in suiker.
Hierdoor stijgt de productie van insuline en op de lange termijn veroorzaakt een te veel aan insuline inflammatie en dus ontstekingen.

We moeten stoppen met het denken in weinig vet en juist de focus leggen op het echte probleem de overmatige hoeveelheden koolhydraten!
De ware boosdoener van gewichtstoename is namelijk niet het innemen van te veel calorieën, maar het eten van koolhydraatrijk voedsel met veel geraffineerde suikers.

Soorten dieeten.

Eiwitdieet

Een eiwitdieet is een dieet waarbij je energie voornamelijk uit voedsel haalt dat hoge kwaliteit eiwitten bevat.
Let op: het is bij het eiwitrijk dieet van essentieel belang dat het voedsel dat je eet weinig koolhydraten en veel gezonde vetten bevat.
Ook dit is onderdeel van het eiwitdieet.

Het eiwitdieet gaat niet om de hoeveelheid eiwitten, maar voornamelijk om de kwaliteit van de eiwitten.

Om te bepalen of eiwitten van hoge kwaliteit zijn, is het belangrijk dat je weet wat eiwitten precies zijn.

Eiwitten of proteïnen vormen een grote klasse van biologische moleculen, die bestaan uit polymere ketens van aminozuren.
De aminozuren in deze ketens zijn verbonden door peptidebindingen.
Polypeptiden bestaan uit een lange keten van aminozuren die met elkaar verbonden zijn.
Pas wanneer polypeptiden polypeptiden zelfst.naamw. [biologie], [scheikunde] een keten van een groot aantal met elkaar verbonden aminozuren Voorbeeld: `Polypeptiden, waartoe ook de eiwitten gerekend worden, spelen een bijzonder grote rol in de chemie van het leven. nog eens ruimtelijk opgevouwen worden door interacties tussen de atomen van de aminozuren spreekt men van een proteïne.

Eiwit dieetOrganismen produceren eiwitten met verschillende functies, zoals bouwstoffen, enzymen, afweerstoffen.
Voor organismen zijn eiwitten in hun voedsel essentieel.
Eiwitten zitten in hogere concentraties onder andere in peulvruchten, vlees, gevogelte, eieren, vis, zuivelproducten en noten.

Mensen krijgen hun eiwitten binnen via voedsel.
Je vindt een hoog percentage eiwitten in voedsel zoals vlees, vis, kip, zuivel, noten, zaden, pitten, peulvruchten, in verschillende groentes en natuurlijk in het eiwit, het witte gedeelte van een verwarmd ei.

Soorten dieeten.

Koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet (in het Engels: low-carb diet) is een voedingspatroon waarbij je koolhydraten beperkt en deze gedeeltelijk vervangt met vetten en eiwitten.
Vaak gaat het dan over het vervangen van bewerkte koolhydraten zoals koek, snoep, frisdrank, witbrood, witte rijst, pasta en bewerkte aardappelproducten.

Ons lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren.
En wij zijn gemaakt om die energie vooral te halen uit vetten en eiwitten en relatief weinig uit koolhydraten.
Sinds de opkomst van de voedselindustrie zijn wij heel anders gaan eten.

Een modern westers eetpatroon zit tegenwoordig vol met koolhydraten.
Bovendien is bijna al het voedsel in de supermarkt gemaakt of bewerkt in een fabriek.
Voedselfabrikanten voegen hier vaak koolhydraten (vooral suikers) aan toe. Dit zijn de zogenaamde geraffineerde koolhydraten en suikers.

Oermensen aten alleen maar koolhydraten uit natuurlijke bronnen zoals groente, fruit, noten en zaden.

Hoe werkt een koolhydraatarm dieet?

Als je koolhydraten eet en dan voornamelijk de slechte soort dan stijgt je bloedsuikerspiegel snel en word langzaam weer afgebouwd.
Vetten en eiwitten geven hun energie langzaam af, de bloedsuikerspiegel blijft stabiel.
Bij koolhydraatrijk voedsel komt er heel snel heel veel energie vrij.
Omdat de suiker een behoefte opwekt om nog meer suiker te nemen blijft de bloedsuikerspiegel pieken en word het omgezet in vet waar we moeilijk weer van afkomen.

Afvallen met een koolhydraatarm dieet werkt omdat.
  • Je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.
  • Hierdoor sla je geen overtollige energie op als lichaamsvet.
  • Je raakt meer verzadigd van eiwitten en vetten.
  • Daardoor duur het langer voordat je weer honger krijgt.
  • Je lichaam gaat vet verbranden in plaats van koolhydraten.

Soorten dieeten.

Suikerarm dieet

Is het slim om suikervrij te eten?
100% suikervrij eten is onmogelijk.
Fruit, zuivel, granen en sommige groenten bevatten ook suikers.
En deze producten heb je nodig en passen in een gezond eetpatroon.

Zelfs als je gezond eet, krijg je dus suiker binnen en dat is helemaal niet erg.
Je hoeft suiker niet te mijden en je lichaam maakt geen onderscheid tussen suikers die van nature aanwezig zijn en toegevoegde suikers.
Wat is suikervrij eten?

Als je écht suikervrij wil eten, volg dan de Cursus Natuurlijk Suikervrij en leer wat je mag nemen bijvoorbeeld geen fruit, mais, tomaten, melk, ontbijtgranen en brood.
Sommige dieetgoeroes gebruiken de term ‘suikervrij’ om ‘geen toegevoegde suikers én zo min mogelijk koolhydraten’ aan te duiden.
Is een suikervrij dieet iets voor jou?
Suikervrij eten is misschien wel de grootste uitdaging die er is.
Want suiker is overal en het is een verslavend goedje. Toch kan ook jij suikervrij eten!

Suikerarm dieetHelaas maakt suiker je echt dik. Maar dat is niet het enige probleem.
Suiker kan ervoor zorgen dat je moe en futloos bent.
Een suikervrij dieet kan je leven compleet veranderen.
Wie minder suiker eet, valt makkelijk af. En een leven zonder suiker is een gezond leven.
Je zult meer energie hebben en constant in flow zijn.

Weg met dat futloze gevoel, die energie dips en die constante drang om te eten en te snoepen.

Het eten van suiker speelt daarbij een belangrijke rol. Verder kan overmatig gebruik van suiker leiden tot.

  • Slecht slapen
  • Hyperactief gedrag
  • Depressie
  • Huidproblemen (slechte huid, acne)
  • Kanker
  • Hartaanvallen
  • Gaatjes in je tanden.

Dat is wat slechte voeding met je kan doen. En weet je wat? Je kunt er niet eens wat aan doen.
In bijna alles wat we eten zit suiker verwerkt.
De afgelopen jaren is de consumptie van suiker schrikbarend toegenomen.

Soorten dieeten.

Vetarm dieet

Vetarm dieetWanneer je teveel lichaamsvet hebt en hiervan af wilt, zou het logisch klinken om een vetvrij dieet te gaan volgen, toch?
Helaas is het tegendeel waar.
Ook is het niet waar dat de meeste vetten de kans verhogen op verstopte bloedvaten en hartaanvallen.

Bij een vetvrij dieet is het de bedoeling dat je extreem weinig vetten eet.
Normaal gesproken haal je maximaal 30% van het totaal aantal dagelijkse calorieën uit vetten.
Bij een vetvrij dieet daalt die inname naar slechts 10% tot 15% van je dagelijkse behoefte aan calorieën uit vet.
Vetvrije diëten zijn ontstaan, omdat in de afgelopen tientallen jaren vetten vaak in relatie werden gebracht met een te hoog cholesterolgehalte, hart-en vaatziekten en overgewicht.
Een vetvrij dieet zou daarom ideaal zijn om gezonder te worden.

Nu blijkt in de meeste gevallen dat het tegendeel waar is.
Sinds we minder vetten zijn gaan eten, zijn de problemen met overgewicht en hart-en vaatziekten alleen maar erger geworden.

Het blijkt nu namelijk dat veel vetten juist gezond en essentieel zijn voor het goed functioneren van ons lichaam.

En ja, vetten verhogen de cholesterol, maar er bestaat slechte cholesterol en goede cholesterol.
Vetten verhogen beide, waardoor de balans goed blijft.

Bovendien spelen vetten helemaal geen grote rol bij overgewicht.
Koolhydraten en suikers wel!
Uit onderzoek is gebleken dat personen die een suikervrij dieet volgden, twee keer zoveel waren afgevallen als personen die een vetvrij dieet volgden.
De volgende keer wanneer je brood eet met roomboter, beschouw dan maar de boter als het meest gezonde bestandsdeel!

Soorten dieeten.

Sonja Bakker dieet

De Sonja Bakker-methode is een bekende dieetvorm.
Het dieet gaat uit van 3 hoofdmaaltijden met strikte menuvoorschriften en een beperkt aantal caloriearme tussendoortjes.

De methode kan gewichtsverlies opleveren, al zijn er wel wat bezwaren.
Zo bevatten de menu’s veel minder brood en soms minder zuivel en fruit dan goed is.
Verder is de speciale Sonja Bakker-methode voor kinderen tegenstrijdig met de erkende aanpak voor kinderen met overgewicht.
Kinderen in de groei mogen niet zomaar op dieet worden gezet.

Gewichtsconsulente Sonja Bakker beschrijft in verschillende van haar boeken een methode om af te vallen.
Deze gaat uit van strikte menuvoorschriften, die een aantal weken moeten worden gevolgd.
Het dieet omvat altijd 3 hoofdmaaltijden en een beperkt aantal caloriearme tussendoortjes.

Net als bij veel andere diëten bestaat bij de Sonja Bakker-methode het risico om op termijn weer terug te vallen op het oude gewicht.
Bijvoorbeeld de genoemde dure merkartikelen kunnen mensen ervan weerhouden om het dieet langdurig te volgen, ook omdat ze geen alternatieven krijgen aangeboden.

Bron: voedingcentrum

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  


Ook gezond en verantwoord slank worden.


Gratis dieetrecepten eBook afvallen met nederland Afvallen met Nederland leert jou op een gewone manier gezond slank te worden door middel van eiwitrijke recepten, online begeleiding, een motivatieprogramma en gemakkelijke beweegoefeningen.





Ontstaan vanuit het ‘Dr Frank’ dieet en ‘eenKiloPerWeek’ heeft ‘Afvallen Met Nederland’ inmiddels 5 jaar ervaring met afvallen.

Afvallen Met Nederland’ is een online afslankprogramma waarbij mensen met overgewicht onder begeleiding van online diëtiste Lucinda van der Wardt kunnen afvallen.

Al 508.948 mensen doen mee en zijn kilo’s afgevallen met ons makkelijke en effectieve dieetprogramma.

Het dieet is gebaseerd op een eiwitrijk-koolhydraatarm dieet. Voordeel van deze combinatie is dat je makkelijker gewicht verliest, zonder verlies van spiermassa en zonder honger.

Afvallen met Nederland staat voor.
  • Gratis dieetadvies
  • Gratis recepten ebook
  • Lekker eten en 7 tot 12 kilo afvallen in 10 weken tijd
  • Succesvol afvallen
  • Iedere dag heerlijke en gezonde dieetrecepten ontvangen

Ook jij kunt afvallen samen met Nederland


Ja! Ik wil ook afvallen





Waardevol? Doe me een plezier en deel het artikel op social media!

pin it
share
 

Er zijn nog geen reacties.
 

Plaats een reactie