x

Ontvang exclusieve Gratis EBOOK!

Afslank Weekmenu receptenbijbel


Ontvang nu een

Weekmenu inclusief

Lekkere Recepten en Boodschappenlijstje






Home

FITASPORT


Fit & Afvallen & Sporten.


Fitasport.nl is de grootste online shop in sport, fitness, bodybuilding, supplementen en producten om af te vallen van Nederland.

Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten - Fitasport.nl



  10 Tips om meer te genieten van eten - Doorbreek de stress van het diëten

10 Tips om meer te genieten van eten
Doorbreek de stress van het diëten


By Fitasport | Posted on 20-03-2018
Als je veel ervaring hebt met diëten kan het lastiger worden om nog relaxed naar eten te kijken.
In dit artikel geef ik je daarom 10 tips die helpen om meer ontspannen met voeding om te gaan.

Mensen die vaak op dieet zijn geweest kunnen in meer of mindere mate last krijgen van zogenaamd dieetgericht denken.
Een dieetgerichte eter is geen officiële term en we houden er ook niet van om mensen een label op te plakken.

Toch kan het waardevol zijn om voor jezelf na te gaan of je je in de volgende kenmerken kunt herkennen:
  1. je bent vaak met calorieën tellen bezig
  2. je weegt jezelf vaak
  3. je categoriseert bepaalde typen voeding als verboden of niet verboden.
  4. je denkt vaak aan eten
  5. je voelt je schuldig als je iets ongezonds hebt gegeten
Dieetgerichte eters zijn vaak met voeding bezig en kunnen niet goed genieten van iets lekkers.
Hieronder geef ik je daarom 10 tips die helpen om weer meer te kunnen genieten van eten.


Stop met het labelen van voeding in termen als ‘slecht’ en ‘goed’

Een dieetgerichte eter heeft de neiging om voedingsproducten te labelen in termen als ‘goed’ of ‘fout’.
Bijvoorbeeld “suiker is slecht” en “groente is goed”.
Het gevolg is dat je jezelf veroordeelt wanneer je eens iets uit de ‘foute’ categorie eet.
Je kunt de gedachte krijgen dat je je hele dieet hebt verpest en je vervolgens helemaal laat gaan.

Het is belangrijk om voedingsproducten niet zwart/wit te benaderen maar te zien als onderdeel van een breed spectrum, waarbinnen zich producten bevinden die verschillen in de mate van hoe gezond of voedzaam ze zijn.
Oftewel je bent niet slecht bezig of een slappeling als je een keer een stuk chocola eet.
Veel chocola eten is niet goed of slecht zie het voornamelijk als niet functioneel wanneer je een slank en gezond lichaam nastreeft.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Top

Laat het calorieën tellen vaker los

Als je vaker op dieet bent geweest weet je meestal vrij nauwkeurig hoeveel calorieën bepaalde voedingsproducten bevatten.
Daarnaast ben je de hele dag met eten bezig.
Dit kost veel energie.
Leer het calorieën tellen los te laten en verander op andere manieren je eetgedrag.
Je kunt namelijk ook gezonder gaan eten door te minderen met bepaalde typen voeding.
En door te luisteren naar hoe vol je je voelt na en voor het eten van een maaltijd.

Stoppen met calorieën tellen kan in het begin onwennig zijn.
Maar weet dat we van nature we heel goed op ons gevoel kunnen eten.
Zo zijn pasgeboren baby’s namelijk prima in staat om te voelen wanneer ze voldoende hebben gegeten, zonder hun voeding bij te houden in een app.
Gelukkig kun je ook als volwassene opnieuw leren om op gevoel te eten.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Top

Berg de weegschaal op

Berg de weegschaal opDieetgerichte eters zijn vaak erg gericht op de weegschaal en de evaluatie van hun dieetsucces hangt hier grotendeels of zelfs compleet vanaf.

Oftewel je doet het goed als je afvalt en je bent slecht bezig als je niet afvalt.


Terwijl het cijfer op de weegschaal niet kijkt naar het verschil tussen vet- en spiermassa.
Je kunt bijvoorbeeld niet of amper zijn afgevallen, terwijl je wel vetmassa bent kwijtgeraakt.
Ook kun je wel zijn afgevallen, maar daarbij vooral spiermassa zijn kwijtgeraakt.
Om meer rust te vinden kan het helpen om de weegschaal een tijd op te bergen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Top

Oordeel niet te snel

Wanneer je gaat afvallen door je eetgedrag te veranderen en het calorieën tellen los te laten duurt het vaak wat langer om af te vallen.
Dit heeft mede te maken met dat je niet drastisch je eetpatroon hebt omgegooid, zoals bij een streng dieet wel het geval is.
Dit kan in het begin gepaard gaan met stress en wellicht zelfs een kleine stijging van je gewicht.
Maar na een aantal weken zal je gewicht waarschijnlijk afnemen.
Veel mensen die hebben geleerd het calorieën tellen los te laten ervaren dit als een enorme vrijheid.
Eindelijk kun je meer ontspannen met voeding omgaan.
Weet wel voordat je dit hebt bereikt kunnen er een aantal maanden overheen gaan.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Top

Wees milder naar jezelf

Wees milder naar jezelfVeel dieetgerichte eters zijn streng voor zichzelf en spreken zichzelf veroordelend toe “wat ben ik toch een slappeling”, “ik heb het weer verprutst”.
Het is belangrijk om dit soort taalgebruik los te laten en jezelf op een opbouwende manier toe te spreken.
Stel, je eet een keer wat meer dan je wilde.

Spreek jezelf dan op een constructieve manier toe en bedenk hoe je het de volgende keer beter kunt aanpakken.

Bedenk het is normaal dat het af en toe fout gaat.
Dat is niet erg, zolang je maar weer opstaat en verder gaat op de juiste weg.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Top

Houd een eetdagboek bij

Om meer te leren over je eetgedrag is het handig om een week lang een eetdagboek bij te houden.
Richt je in het eetdagboek op de volgende vragen:
  1. Wat heb je gegeten? Schrijf hier globaal op wat je hebt gegeten.
  2. Wat is het eetmoment en wanneer?
  3. Hoe vol zat je voor de maaltijd? (schaal 1 – 10)
  4. Hoe vol zat je na de maaltijd? (schaal 1 – 10)
Daarnaast is het aan te raden om structuur te brengen in je voedingspatroon en geen maaltijden over te slaan.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Top

Daag jezelf uit en laat het schuldgevoel bewust los

Daag jezelf uit en laat het schuldgevoel bewust los

Het is belangrijk om jezelf uit te dagen door bewust iets te eten van je ‘zwarte lijst’.
Eet bijvoorbeeld een blokje chocola.
Krijg je een schuldgevoel en merk je dat jezelf veroordelend gaat toespreken?
Probeer dit dan bewust los te laten.
Je kunt ook een vriend(in) vragen om je hierin te steunen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Top

Houd je aandacht bij het eten

Door vaker je aandacht puur bij het eten te houden en geen andere dingen ernaast te doen, ben je beter in staat te registeren hoe vol je zit.
Daarnaast is het belangrijk om rustig te eten.
Eet alsof je goed probeert te onderzoeken welke ingrediënten een product bevat.
Hierdoor heb je beter in de smiezen hoe vol je zit en geniet je meer van wat je eet.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Top

Geniet van de voorpret

Hoe meer je je best hebt gedaan op een maaltijd, hoe meer je geneigd bent er tijd en aandacht aan te besteden.
De aandacht kan zitten in het zelf koken, maar ook in het sfeervol aankleden van de tafel, het mooi opdienen van een gerecht, zelfs al in het boodschappen doen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Top

Laat je verrassen door de nasmaak

Wacht nadat je iets helemaal op hebt eens een tijdje voordat je aan het volgende begint.
Kijk of er een nasmaak is, en hoelang je die nog kunt proeven.
Dat is vaak verrassend lang en lekker.
Hoe meer aandacht voor de nasmaak, hoe langer je je eetgenot kunt laten duren!

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Top

Gedeeld genot is dubbel genot

Gedeeld genot is dubbel genotIn gezelschap kan het lastig zijn om zoveel aandacht aan je eten te besteden.
Misschien kun je je tafelgenoten uitnodigen om mee te doen?
Breng het gesprek, al is het maar vijf minuten, op wat iedereen precies proeft, wat ieders lievelingsgerecht is en waarom.

Top



Wil jij ook van chaotisch en gestresst naar rustig en gelukkig?


Volg dan het nieuwe 'Mindfulness voor het dagelijkse leven' en word gelukkig.

Ontdek hoe je in slechts een paar minuten per dag, je gedachten leert beschouwen als je beste vriend, in plaats van je grootste vijand.

Mindfulness voor het dagelijkse levenAltijd stress
Dit is wat een constante staat van stress met je lichaam doet…
Constante stress zorgt ervoor dat het lichaam niet kan herstellen en alert en geactiveerd blijft.




Mindfulness voor het dagelijkse levenEen aantal jaren geleden overkwam mij precies hetzelfde
Ik zat opeens helemaal niet meer lekker in mijn vel. En het vreemde was, ik kon er geen directe aanleiding voor vinden.


Mindfulness voor het dagelijkse levenBijna alle voordelen van Mindfulness en Meditatie zijn wetenschappelijk bewezen
Sinds Mindfulness en Meditatie meer populariteit hebben gekregen in de Westerse wereld zijn bijna alle bekende voordelen van de oefeningen wetenschappelijk bewezen.



Mindfulness voor het dagelijkse leven

Wil jij ook van chaotisch en gestresst naar rustig en gelukkig?





Volg dan het nieuwe
'Mindfulness voor het dagelijkse leven'
en word gelukkig.



Ja! Ik wil ook het Mindfulness voor het dagelijkse leven!



Afvallen maar heb je niet veel tijd?
Dit kan wel eens dé oplossing voor je zijn!
Al meer dan 2000 mensen zijn je voorgegaan.
Fitchef kookboek boordevol tips en snelle eiwitrijke recepten

Ja! Ik wil afvallen zonder veel moeite!

Populairste producten