Fitasport - Fit & Afvallen & Sporten - Fitasport.nl

Wat is pilates? Versterk Je Lichaam met Pilates Oefeningen

Wat is pilates?
Versterk Je Lichaam met Pilates Oefeningen


By Fitasport |  14-02-2018 | Pilates | 0 Reacties 

Het hele land, de hele wereld, zou mijn oefeningen moeten doen”, heeft Joseph Pilates eens gezegd.
Nu er wereldwijd overal Pilates studios en Pilates klassen opduiken begint het erop te lijken dat deze wens van de grondlegger van Pilates uit begint te komen.

Het is ook geen wonder, deze trainingsvorm maakt je lichaam niet alleen strakker en slanker, het beschermt en versterkt je lichaam ook nog eens.

Als ziekelijk kind besteedde Joseph Pilates zijn tijd aan het ontwikkelen van oefeningen die hem sterker maakten.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog gebruikte hij deze oefeningen om gewonde soldaten te helpen om hun spieren sterker te maken en weer mobiel te worden.
In 1926 opende hij de eerste Pilates studio in New York City, en meer dan tachtig jaar later is Pilates een van de populairste en meest toegankelijke trainingsvormen.
 

Wat is pilates?

Joseph PilatesPilates, of de Pilatesmethode is een fitnesssysteem uitgewerkt in het begin van de 20e eeuw door Joseph Pilates.

Pilates noemde zijn methode Contrology omdat hij ervan overtuigd was dat zijn oefeningen de mentale vermogens gebruiken om de spieren te beheersen.
De nadruk van de methode ligt bij de spieren die ervoor zorgen dat het lichaam in de correcte balans staat en de wervelkolom ondersteunen.

Joseph Hubertus Pilates (Mönchengladbach, 9 december 1883 - New York, 9 oktober 1967) was een Duits-Amerikaanse ondernemer.
Hij is de bedenker van de fitnessmethode Pilates.
Deze Pilatesmethode wordt nog steeds gedoceerd.

Tijdens zijn jeugd leed hij aan astma en acuut reuma.
Om de effecten van zijn slechte gezondheid te elimineren, ontwikkelde hij verscheidene oefeningen en deed hij aan gymnastiek, duiken en bodybuilding.

In 1912 verhuisde Pilates naar Engeland, en werkte daar als bokser, circusartiest en zelfverdedigingstrainer voor Engelse detectives.
Toen hij tijdens de Eerste Wereldoorlog als Duitser in Engeland als vijandige buitenlander in een kamp werd opgesloten, besloot hij zijn oefeningen verder te ontwikkelen.

In 1926 emigreerde hij naar New York, en samen met zijn vrouw opende hij een studio om zijn oefeningen aan dansers, acteurs en atleten te doceren.
Ook heeft hij een apparaat uitgevonden, dat veren aan een ziekenhuisbed kan aanbrengen, zodat bedlegerige patiënten toch oefeningen kunnen doen.

Tegenwoordig is Pilates een goed fitnesssysteem dat veel gedaan wordt door professionele dansers, sporters en het is het “geheim” van vele beroemdheden.

Pilates bestaat uit een serie vloeiende oefeningen die je op de grond kunt uitvoeren, je kunt het dus ook thuis doen.
Het is geen sport waar je alle kanten voor hoeft op te rennen.

Er zijn ontzettend veel Pilates oefeningen die elk lichaamsdeel kunnen trainen, maar uiteindelijk draait alles om je core.
Met de core bedoelen we de spieren die ervoor zorgen dat het lichaam in correcte balans staat en de spieren die het wervelkolom ondersteunen.

Ben je benieuwd welke sporters en beroemheden aan Pilates doen?
Hieronder een kort overzicht, er zijn er namelijk nog veel meer.
Sporters: Tiger Woods (golf), Kobe Bryant (basketbal) en Jason Kidd (basketbal)
Beroemdheden: Madonna, Megan Fox, Julia Roberts, Miley Cyrus, Hugh Grant, Danny Glover, Miranda Kerr en Candice Swanepoel

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

De basis van Pilates

Er zijn twee typen Pilates.
  1. De meest voorkomende soort Pilates, die je bijna overall kunt doen, bestaat uit een serie vloeroefeningen die je doet op een trainingsmat.

    Pilates oefening

    Bij deze vorm gebruik je voornamelijk het gewicht van je eigen lichaam als weerstand, maar je kunt ook gebruikmaken van trainingsbanden en de Pilates Magic Circle, een flexibele cirkel gemaakt van rubber of dun metaal, die je bij veel online sportwinkels kunt bestellen.
  2. De tweede soort Pilates maakt gebruik van twee machines, genaamd de Cadillac en de Reformer, die gebruik maken van een heel systeem van veren, hefbomen en kabels om je lichaam te versterken en in conditie te brengen.
Bij beide soorten Pilates komt alle beweging vanuit de kern (bekend als core of powerhouse), waarbij ook de spieren rond je torso en heupen horen.
De oefeningen worden soms langzaam uitgevoerd, soms gaat het wat sneller, maar alle oefeningen worden precies en geconcentreerd gedaan.

Of de training nu snel of langzaam gedaan wordt, alles is gericht op beheersing.

Pilates is een training voor lichaam en geest alles wordt gedaan met een doel.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

12 Pilates oefeningen die je thuis kan doen

  1. Bird Dog
    Als je je been strekt, doe dan net of het een rubberen band is waar je tegendruk tegen geeft, deze move zorgt ervoor dat je de beweging goed uitvoert.
    Zorg ook voor een goed evenwicht door je core aan te spannen.
  2. Side Plank & Pilates Pushup
    Zorg altijd dat je schouders boven je pols of elleboog hangen.
    Focus je op het liften van je onderbeen om meer uit je schuine buikspieren te halen.
    Als je gaat voor de push-up, vergeet dan niet om aan je triceps te werken door je ellebogen in je ribbenkast te duwen.
  3. Swimmers
    Knijp je billen tegen elkaar en druk je stuitje in de vloer terwijl je je borst omhoog tilt.
    Houd je schouders naar beneden en maak je nek lang.
  4. Reverse Plank met Leg Lift
    Probeer je heupen continu omhoog te liften en houd je schouders naar beneden gedrukt.
    Stabiliseer je hele lichaam.
  5. Single-Leg Bridges
    Zorg ervoor dat je knieën boven je enkels staan.
    Knijp je billen samen terwijl je je heupen en onderrug van de grond tilt.
    Verleng je bovenbenen door je tenen de lucht in te strekken.
    Ontspan je nek en schouders.
  6. Side Leg Sweeps
    Probeer je core te stabiliseren tijdens de beweging van je been.
    Houd weerstand in de beweging door je te focussen op je been tijdens de beweging.
  7. Side Leg Circles
    Volg dezelfde regels als bij de Side Leg Sweeps.
  8. Side Leg Lifts
    Laat je heup niet wegrollen als je je been lift, zo kun je voorkomen dat je omvalt.
    Maak je rug plat alsof je op een stoel zit.
    Geen kromme rug dus!
  9. Can-Can
    Met deze oefening werk je aan je core.
    Zorg dat je focus op het gebruik van je buikspieren ligt als je je benen beweegt.
  10. Scissor Kicks
    Ontspan je nek. Haal diep adem als je van been wisselt.
    Strek je hamstrings en streef naar een recht been (dit lukt niet de eerste paar keer).
  11. 100’s
    Kijk naar je navel.
    Zorg dat je je onderrug in de vloer duwt.
    Vergeet niet om te ademen tijdens het tellen van je herhalingen.
  12. Planks
    Lift je buikspieren op en houd je rug recht.
    Knijp je billen en dijen samen en houd je nek lang.
    Je schouders moeten boven je pols of elleboog hangen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

De voordelen van Pilates

De voordelen van PilatesDe Pilates oefeningen geven je slanke, strakke spieren zonder de spiervergroting die het trainen met gewichten je geeft.
Je spieren worden lang en slank, zoals die van een danser.

Maar de oefeningen doen meer dan je er goed uit laten zien aan de buitenkant.
Pilates oefeningen versterken je hele kern, waar isolatieoefeningen zoals crunches alleen maar de buikspieren trainen.

Pilates versterk de transverse spier, de diepe buikspier die een soort band vormt in je lichaam.
Een sterke transverse buikspier geeft je meer uithoudingsvermogen bij bijna alle andere fysieke activiteiten, of je nu zwemt of hardloopt op een loopband.

De voordelen zijn ook merkbaar buiten de sportzaal.
Een sterkere transverse buikspier beschermt je onderrug en verbetert je houding.
Je houdt je buikspieren en je zit rechter aan je bureau, in de auto en aan de eettafel.

Dansers kennen de voordelen van een sterk ‘powerhouse’ al heel lang.
Wanneer een ballerina gaat zitten, dan zit ze helemaal rechtop.
Zij heeft haar binnenste spieren al zo lang getraind dat die houding gewoon is geworden voor haar.

De voordelen van Pilates
Hoewel de nadruk van Pilates oefeningen op de kern ligt, heeft de rest van je lichaam er ook baat bij.
Pilates heeft een aantal oefeningen voor je onderlichaam die je lange, slanke dijbeenspieren en strakke billen geeft.
Daarnaast helpen oefeningen als het opdrukken je borst en je armen te verstevigen (wat je buste strakker maakt wanneer je een vrouw bent) zonder dat je meteen heel gespierd wordt.

Voordelen van Pilates
  1. Er zijn redelijk wat onderzoekend bekend die aantonen dat Pilates de flexibiliteit verbetert.
  2. Pilates zou kunnen helpen bij het versterken van de core-spieren.
  3. Daarnaast is Pilates algeheel goed voor het versterken van de spieren.
  4. Pilates is vooral goed voor de kleine balansspiertjes van het lichaam.
  5. Verder heeft Pilates mogelijk een positieve invloed op gewichtsverlies, gezondheid en lichaamshouding.
  6. Pilates is tevens goed voor het uithoudingsvermogen van de spieren.
  7. Het kan handig zijn om je spieren beter te tonen (meer zichtbaar en strakker te maken).
  8. Pilates is goed om je lichaam te leren kennen. Je leert de mogelijkheden van je spieren en gewrichten beter kennen.
  9. Pilates kan handig zijn bij het herstel van een blessure. Mensen met gewrichtsproblemen kunnen baat hebben bij Pilatesoefeningen om alles wat soepeler te maken.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Wat doet Pilates met je lichaam en geest

Pilates is, net als yoga, gefocust op de geest.
Dit zorgt dat ook mentale gezondheid wordt aangepakt als men aan pilates doet.
Je vraagt je misschien af wat voor soorten gezondheid er wordt bedoeld en hoe pilates jou kan helpen.
Pilates is, net als yoga, gefocust op de geestJe kunt bijvoorbeeld erg veel last hebben van paniekaanvallen.
Dan kunnen grote groepen of onwijs veel drukte je erg bang maken.
Je kunt dan niet helder meer denken.
Pilates helpt je om in dit soort stressvolle situaties helder te blijven denken.
Zo leer je om ademhalingsoefeningen te doen en jezelf rustig te houden in deze omstandigheden.

Maar ook wanneer je veel last hebt van onzekerheid kan pilates je erg helpen.
Door je spieren te trainen in combinatie met je geest, train je ook je zelfvertrouwen.
Een sterker lichaam zorgt vaak dat je je veiliger en beter voelt.
Daarnaast is het ook belangrijk dat je je rustiger voelt, wat ook voor meer zelfvertrouwen zorgt.

Als je in een depressie zit, kan pilates in combinatie met de goede therapie ook helpen.
Zo kan de rust en de soort meditatie die je gebruikt tijdens het doen van de oefeningen zorgen dat je duidelijker op een rijtje hebt wat je voelt en waarom je het voelt.

Stress weg door pilatesAls laatste is ook veel stress iets dat door het regelmatig doen van pilates oefeningen opgelost kan worden.

Stress zorgt vaak voor rug- en nekklachten en voor weinig rust in het hoofd.
De oefeningen die je bij pilates doet helpen in grote maten tegen dit soort fysieke klachten, maar zijn ook zeker goed voor je mentale gezondheid.

Mentale gezondheid kan echter niet worden gereguleerd met wat spier- en ademhalingsoefeningen.
Pilates is een hulpmiddel, maar niet de beste manier om van bijvoorbeeld een depressie of angstaanvallen op te lossen.
Als je heftige problemen hebt, is het beter om een professional aan te schieten.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Overeenkomsten tussen yoga en pilates

Overeenkomsten tussen yoga en pilatesPilates en yoga zijn beiden erg populair.
Yoga en pilates lijken ook erg op elkaar.
Er zijn veel overeenkomsten tussen de twee.
Het is aan jou wat je zoekt in een work-out om te bepalen wat je leuker vindt.

Daarom kun je hier lezen wat de overeenkomsten zijn tussen yoga en pilates, wat typisch is voor beide work-outs en wat de effecten van de work-outs zijn.

Overeenkomsten tussen yoga en pilates

Yoga is al een langere tijd populair dan pilates.
Men doet in Azië al eeuwen aan iets soortgelijks aan yoga, terwijl pilates pas tijdens de Eerste Wereldoorlog is ontstaan.
Door al deze vormen van yoga is er één vorm ontstaan die over het algemeen de volgende verschillende kenmerken en effecten heeft.
Miranda Kerr Yoga

Yoga – kenmerken en effecten

Pilates is ontwikkeld in de Eerste Wereldoorlog om te maken dat gewonde soldaten kunnen revalideren.
Omdat pilates nog niet zo lang bestaat, heeft het niet zo veel typische kenmerken als yoga.
Toch zijn er een aantal typische zaken en een aantal effecten die pilates afzonderen van yoga.

Pilates – kenmerken & effecten

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  

Wat kun je met Pilates bereiken?

candice swanepoel PilatesMet Pilates verbeter je jouw kracht, flexibiliteit en balans.

Je ontwikkelt lange en sterke spieren en je versterkt je innerlijke core om je wervelkolom te ondersteunen.
Je krijgt dus spieren met lange elegante vormen.


Tevens verbeter je jouw lichaamsbewustzijn en bouw je aan een betere houding.
Zo kun je een soepele en sterke rug ontwikkelen.


Pilates helpt je dus kort gezegd met je houding in het dagelijks leven en bij sport te verbeteren.

Met Pilates kun je ook blessures helpen voorkomen, het is dus een perfecte aanvulling voor als je een andere sport beoefent.

Je kunt het beste 2-3 keer per week een uur Pilates oefeningen uitvoeren.
Je zult al een verschil zien in 2-4 weken!
Het eerste wat je opvalt, is je langere houding.
Je kunt na een tijdje ook een plattere buik verwachten.



Pilates kan door iedereen beoefent worden, jong en oud, man en vrouw, het kan zelfs als je zwanger bent.
Het enige wat je wel moet onthouden is dat je op je eigen niveau moet trainen.

Fysiotherapeuten adviseren tegenwoordig ook steeds meer patiënten met nek- en rugklachten om aan Pilates te doen.
Dit komt omdat je met Pilates ook werkt aan de dieper gelegen spieren.
Je kunt hierdoor rugklachten en nekklachten verminderen en voorkomen.

Deel jou ervaring onderaan de pagina
Terug naar de inhoudsopgave  


Wil jij ook thuis aan de slag om jouw droomlichaam te realiseren.


Volg dan het nieuwe 'Het Thuis Train Video Programma' voor een Slank & Strak lichaam.

Ontdek 10 wetenschappelijke workouts voor vrouwen waarmee jij jouw droomlichaam gaat realiseren en van de zomer lekker in bikini gaat genieten. Vanuit huis te volgen op de tijden die je zelf wilt.

Het complete 90 Dagen Bikini PlanSporten vanuit jouw woonkamer
Open de video op jouw iPad, laptop of telefoon en sport comfortabel vanuit jouw eigen huis met de effectieve workouts.


Het complete 90 Dagen Bikini PlanGeschikt voor jouw situatie
Ben je een beginner of gevorderd? Groot of klein huis? Voor iedere doelgroep hebben wij passende workouts opgesteld.


Het complete 90 Dagen Bikini PlanVal nog sneller af
Opgesteld op basis van HIIT Methode waarmee je meer vet verbrandt dan bij langdurige cardio sessies, terwijl je ook je uithoudingsvermogen en kracht verbetert.





Hét Thuis Train Video Programma voor een Slank & Strak lichaam

Wil jij ook van de zomer in je nieuwe bikini?



Volg dan het nieuwe FIT 90 Dagen Bikini Plan
Slank & fit lichaam
makkelijk thuis aan de slag om jouw droomlichaam te realiseren.



Ja! Ik wil ook het 90 Dagen Bikini Plan!





Waardevol? Doe me een plezier en deel het artikel op social media!

pin it
share
 

Er zijn nog geen reacties.
 

Plaats een reactie